Ben jij ook van Civiel gesprongen?

Wie wilde kon maandagmiddag van tien meter hoogte vanaf Civiel op een groot luchtkussen springen. Dit ter ere van het 25ste lustrum van studievereniging Practische Studie.

Studievereniging Practische Studie viert deze week haar 25ste lustrum. (Foto: Marjolein van der Veldt)

De studievereniging organiseert de hele week activiteiten. Zo opende Erelid Huub Savenije maandag de lustrumweek. Het idee voor een luchtkussen ontstond  ‘toevallig’. “Iemand uit de commissie kwam hiermee”, vertelt Slegers. “En het was nog te realiseren ook, dus toen dachten we: waarom niet?” Studenten hoeven niet te betalen voor de sprong. Slegers: “Ze moeten wel  een formulier te ondertekenen waarop ze aangeven dat ze het op eigen risico doen.” Tot nu toe gaat alles goed. “Soms moeten we het kussen een beetje verplaatsen, omdat hij verschuift door de sprong. Maar er zijn gelukkig  geen ongelukken gebeurd.

Wie vanaf de grond kijkt, kan denken dat de afstand best meevalt. Aan de reactie van sommige springers is te merken dat het een ander verhaal is als je eenmaal boven staat. Soms duurt het een poosje voor iemand alle moed bij elkaar heeft geraapt om de sprong te wagen. Als een springer met een grote plof in het luchtkussen valt, klinkt applaus. Instructeurs staan op het dak en beneden bij het kussen om mensen te begeleiden.

“Je moet eerst tijdens een lagere sprong vanaf het balkon laten zien dat je goed kunt springen”, legt lustrumcommissielid Ron Slegers uit. “Dat betekent dat je moet landen op je rug of je billen. Als dat lukt, krijg je een stempel en mag je vanaf het dak van de collegezaal.”

Het evenement blijkt populair, er staat continu een rij en de inschrijfformulieren moeten al snel worden bij geprint. Aan het eind van de middag is de wachtrij opgelopen tot een uur.

De studievereniging organiseert de hele week activiteiten. Zo opende Erelid Huub Savenije maandag de lustrumweek. Het idee voor een luchtkussen ontstond  ‘toevallig’. “Iemand uit de commissie kwam hiermee”, vertelt Slegers. “En het was nog te realiseren ook, dus toen dachten we: waarom niet?” Studenten hoeven niet te betalen voor de sprong. Slegers: “Ze moeten wel  een formulier te ondertekenen waarop ze aangeven dat ze het op eigen risico doen.” Tot nu toe gaat alles goed. “Soms moeten we het kussen een beetje verplaatsen, omdat hij verschuift door de sprong. Maar er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd.”

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire