Studenten willen dat de TU hun mentale welzijn ondersteunt

Vier op de vijf studenten vinden dat de TU ze moet ondersteunen op het vlak van mentaal welzijn. Dat blijkt uit de My Wellness Check van de TU Delft.

Het welzijnsonderzoek vindt sinds de coronacrisis drie keer per jaar plaats. (Foto: Justyna Botor)

Het gaat volgens promovendus Willem van der Maden, die de My Wellness Check mede vormgeeft en -uitvoert, om mentaal welzijn in de breedste zin van het woord. “Sommige studenten noemen vooral de aanwezigheid van studentenpsychologen. Anderen willen bijvoorbeeld dat een docent zo nu en dan vraagt hoe het met ze gaat”, vertelt hij.

Het welzijnsonderzoek vindt sinds de coronacrisis drie keer per jaar plaats, maar het is de eerste keer dat studenten wordt gevraagd wat ze verwachten van hun universiteit als het gaat om hun mentaal welzijn. “80 procent van de studenten verwacht dat de TU ze ondersteunt op dit vlak”, zegt Van der Maden. Hij noemt het percentage opvallend hoog. “Al ben ik er tegelijk niet door verrast. Ik denk dat het bij deze tijd en bij deze generatie hoort dat je verwacht dat de plek waar je onderwijs krijgt ook je mentale gezondheid ondersteunt. Je ziet in het kader van de welzijnseconomie – waarbij het welzijn centraal staat in plaats van economische groei – die aandacht voor mentale gezondheid op meer plekken ontstaan, van sportclub tot gemeente.”

Campagne
Van der Maden en zijn collega’s analyseren elk onderzoek in samenwerking met speciale werkgroepen waar bijvoorbeeld docenten, studentenpsychologen en decanen in zitten. Na afloop  koppelen ze actiepunten aan die uitkomsten voor TU-medewerkers. Dit laatste gebeurt in de vorm van een infographic. Zo adviseren ze docenten om begrip te hebben voor persoonlijke problemen van studenten.

Naar aanleiding van de resultaten is begin deze maand een korte campagne gestart onder studenten genaamd It works for me. “Mijn onderzoeksassistent Sofia Fonda heeft daar aan gewerkt, samen met Delftse studentenverenigingen. Onder het motto ‘What works well for me, might work as well for you’, delen studenten hun dagelijkse routines of rituelen die hen helpen met studeren en delen ze andere problemen die te maken hebben met welzijn. Elke vereniging licht de campagne uit op op hun Instagrampagina.”

Facultaire peilingen
In het welzijnsonderzoek komen ook andere vragen aan de orde, zoals wat studenten vinden van hybride onderwijs en hoe ze hun stressniveau ervaren. Van der Maden: “Wat nog meer opviel is dat studenten het onderwijs een hogere waardering geven wanneer ze het studiemateriaal als waardevol voor henzelf of de samenleving ervaren.” Hij vervolgt: “Het lijkt een open deur, maar dat is het niet. Ik ben het zelf pas recent gaan merken. Mijn studenten waren bijvoorbeeld veel enthousiaster over een opdracht die later is gebruikt voor dit onderzoek dan voor opdrachten die niet inde praktijk zijn gebruikt. De Study Climate Group van de TU gaat vanwege de uitkomst de komende tijd met topdocenten en studenten praten over hoe we meer waarde kunnen creëren bij onderwijs.”

Momenteel wordt de My Wellness Check gehouden op universitair niveau. In de toekomst willen de initiatiefnemers de peiling ook geschikt maken voor facultair niveau. “Op elke faculteit spelen andere kwesties. Zo kunnen we gedetailleerder kijken welke factoren invloed hebben op het welzijn van studenten en vervolgens gerichte actie ondernemen.”