Campus

Welzijnsenquête ingevuld? Dit doet de TU met jouw data

Onderzoeken over studentenwelzijn vliegen je om de oren. Ook de TU Delft peilt met enquêtes het wel en wee van haar studentenpopulatie. Wat gebeurt er met die gegevens?

My Wellness Check wordt ook in 2021 twee keer afgenomen. (Foto: Dalia Madi)

Grote kans dat je een van de zesduizend studenten was die het afgelopen jaar de My Wellness Check invulde, een enquête over studentenwelzijn die in 2020 twee keer is gehouden en ook voor 2021 twee keer op de planning staat. Het onderzoek is gedaan door promovendus Willem van der Maden en universitair docent Derek Lomas in opdracht van het Study Climate Program. Van der Maden vertelt hoe het onderzoek is opgezet en wat er met de resultaten gebeurt.

Hoe ben jij hier als promovendus bij betrokken geraakt?
“Voor mijn PhD doe ik onderzoek naar hoe je welzijn kunt meten om hier uiteindelijk kunstmatig-intelligentiesystemen voor te optimaliseren. Welzijn is zo’n complex begrip waarbij zoveel factoren van invloed zijn, hoe maak je dat in hemelsnaam tastbaar? Ik was al methoden aan het ontwikkelen waarbij mensen hun welzijn op een laagdrempelige manier konden bijhouden. Toen de pandemie toesloeg, hebben ik en mijn begeleider Lomas gezegd: laten we maar eens gaan peilen hoe het écht met mensen gaat. Al gauw daarna klopte het Study Climate Program van de TU Delft aan met de vraag of we dit voor alle studenten en medewerkers konden uitzoeken.”

Sinds het uitbreken van de coronacrisis is het ene na het andere onderzoek verschenen over studentenwelzijn. Hoe verschilt jullie onderzoek met dat van anderen?
“Veel manieren om welzijn te meten zijn in mijn ogen niet specifiek genoeg voor de coronacrisis. Want wat heb je in zo’n acute situatie nou aan een life satisfaction score van zes? Het zegt weinig over hoe een student zich op dát moment voelt en nog belangrijker: het zegt niks over welke stappen de TU kan nemen om de situatie te verbeteren. Daarom hebben we alle verzamelde data laten analyseren door TU-werkgroepen, bestaande uit bijvoorbeeld psychologen, studieadviseurs, decanen enzovoorts. Daarbij keken we echt naar de vraag: wat zéggen studenten met een lage life satisfaction score? Sommigen schreven bijvoorbeeld dat hun bureaustoel niet zo lekker zat. Zo zijn we niet alleen aan overkoepelende thema’s gekomen als werkomgeving of fysieke gezondheid, maar waren ook meteen belangrijke mensen binnen de TU – diezelfde decanen, psychologen en studieadviseurs – op de hoogte van wat studenten te vertellen hadden.”

Andere onderzoeken, bijvoorbeeld dat van Lieve Mark, gaan ook in op opmerkingen van studenten en mogelijke oplossingen hiervoor.
“Dat klopt, maar wij richten ons echt op wat op dat moment de belangrijkste thema’s en actiepunten zijn. We noemen dat de wellbeing feedback loop. Op dit moment heeft eenzaamheid bijvoorbeeld het meeste invloed op hoe een student zich voelt. Maar als dat straks aangepakt is of wanneer de crisis voorbij is, kan het heel iets anders zijn. Wie weet komt studiestress dan opeens naar boven als belangrijkste thema. In ons rapport gaan we ook steeds in op initiatieven die studentenwelzijn willen verbeteren. We hebben namelijk gemerkt dat studenten niet altijd op de hoogte zijn van waar ze terecht kunnen en wat er wordt georganiseerd.

Willem van der Maden promoveert aan de TU Delft.

Wat viel jou persoonlijk het meeste op aan de resultaten?
“Een goede werkplek blijkt enorme invloed te hebben op hoe studenten zich voelen terwijl dat ogenschijnlijk niks met welzijn te maken heeft. Sterker nog: het overgrote deel van de studenten met een lage life satisfaction score zei in ons onderzoek thuis geen dedicated work desk te hebben. Ikzelf zat tot voor kort ook op een studentenkamer: ik at, sliep en werkte in dezelfde ruimte en ik heb dus aan den lijve ondervonden hoe zwaar dit is tijdens een crisis. Maar dat het na eenzaamheid en optimisme een goede werkplek de belangrijkste factor zou zijn, had ik niet verwacht.”

Jullie bevindingen over 2020 staan in een rapport. Wat gebeurt er nog meer mee?
“Ik heb de onderzoeksresultaten al – in veel uitgebreidere vorm – gepresenteerd aan vice-rector magnificus Rob Mudde en alle directeuren onderwijs. Er werd toen echt naar me geluisterd. Daarnaast zijn er zoveel TU’ers in werkgroepen met de resultaten bezig geweest, dat ook zij nu goed op de hoogte zijn van de problemen waar studenten mee worstelen. Veel ideeën hebben we ook neergelegd bij X, counseling and career services en studentenverenigingen, daar kan namelijk een hoop gebeuren.”

Welke actiepunten zijn er al genomen – of staan op de planning – naar aanleiding van jullie onderzoek?
Dat zijn bijvoorbeeld de dagelijkse incheckmomenten van X. Veel informatie over welzijn hebben we verzameld op een speciale pagina. Verder grijpen we elke survey aan om het belang van studentwelzijn te benadrukken en zijn we op de achtergrond bij veel initiatieven betrokken. Zo ondersteunen we studentengroepen als 5voor12, de studentenraad en VeRa met advies, support en budget. Neem bijvoorbeeld de Trek aan de bel-posters waarmee VeRa studenten heeft opgeroepen om hulp te zoeken als ze in de put zitten. Het mooiste is dat het cvb al heeft toegezegd ook na de coronacrisis studentwelzijn te blijven peilen. Door alle recente onderzoeken en gebeurtenissen rondom het wel en wee van studenten is in mijn ogen iedereen binnen de TU echt doordrongen geraakt van het feit dat welzijn een essentieel onderwerp is voor een universiteit.”

 

Heb jij hulp nodig?

  • Je kunt de studentpsychologen van de TU Delft bereiken via psychologen@tudelft.nl. De wachttijd is momenteel acht tot tien weken, maar er is ook een dagelijks inloopspreekuur.
  • Online hebben de studentpsychologen tips en tools gepubliceerd over studeren tijdens de coronacrisis, waaronder een pagina over hoe je psychische problemen herkent.
  • Motiv biedt zelfhulpgroepen en individuele gesprekken en een student support-lijn.
  • Je kunt contact opnemen met Slachtofferhulp op 0900-0101.
  • Denk je aan zelfmoord en wil je nu contact? Bel of chat anoniem met 113
  • Maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Neem dan contact op met ‘Meldpunt Bezorgd’, via 0900 040 040 5 of de website. Deze zorg is bestemd voor mensen die in Delft wonen. Maak je je zorgen om iemand van buiten Delft? Neem dan contact op met 112 of 113.
  • X biedt sinds maart online inloopsessies aan voor TU Delft studenten die zo nu en dan een nieuw gezicht willen zien. Elke werkdag kun je om 18.00 uur inschakelen op een online meeting. Aanmelden is niet verplicht. 
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

a.m.debruijn@tudelft.nl

Comments are closed.