Stip voert actie op de Markt

Vanuit een ‘huiskamer’ midden op de Markt heeft gemeenteraadspartij Stip aandacht gevraagd voor het tekort aan studentenhuizen zonder gemeenschappelijke ruimte.

Op ludieke wijze vragen deze studenten aandacht voor het tekort aan studentenhuizen zonder gezamenlijke woonkamer. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Passanten kijken woensdagmiddag verbaasd toe hoe een groep studenten een spelletje speelt in een geïmproviseerde woonkamer midden op de Markt. Het blijkt een initiatief van Studenten Techniek In Politiek (Stip). De gemeenteraadspartij vraagt op ludieke wijze aandacht voor het tekort aan studentenhuizen zonder gezamenlijke woonkamer én de toenemende eenzaamheid onder studenten.

Terwijl een van haar ‘huisgenoten’ koffie aanbiedt en een ander plaatsmaakt op de bank, heet fractievoorzitter Ida de Boer ons welkom in de ‘open lucht’-GR. “Dat staat voor gemeenschappelijke ruimte, Delfts studentenjargon voor ‘woonkamer’”, legt ze uit.

De keuze voor zo’n gezellige GR is allesbehalve willekeurig. “Woningcorporaties zoals Duwo bouwen tegenwoordig vrijwel alleen maar eenpersoonswoningen (studio’s met eigen voorzieningen) en nauwelijks nog studentenwoningen waar meerdere studenten samenwonen.”

Dat baart haar zorgen, vooral omdat het welzijn van studenten de laatste jaren onder grote druk staat. “Huisgenoten geven steun en kunnen signaleren wanneer het niet goed gaat. Zo kunnen we zwaardere zorg voorkomen.”

‘Een wasserette is geen gemeenschappelijke ruimte’

Ook vanuit de achterban klinkt de roep om studentenhuizen met gedeelde voorzieningen. Recent onderzoek van Delta bevestigt dit: studenten wonen liever samen dan alleen. Waarom werden in Delft de afgelopen jaren vooral zelfstandige woningen gerealiseerd, zoals Campus 015 Pauwmolen en de woontoren aan de Stieltjesweg?

“Voor woningcorporaties is het financieel aantrekkelijk om studio’s te bouwen”, legt partijgenoot Rick van den Brink uit. “Bewoners kunnen voor zo’n zelfstandige woning huursubsidie aanvragen, waardoor de woningen voor een hogere prijs verhuurd worden. Corporaties zitten krap bij kas, dus daar is niets mis mee, maar hierdoor raakt de balans zoek.”

Woonwensen internationals
Fractievoorzitter De Boer: “Wat Stip betreft zorgen we er daarom samen met de corporaties voor dat er meer groepswoningen voor studenten worden bijgebouwd.” Het begin is er, want studentenhuisvester Duwo werkt inmiddels aan een nieuw concept met een gemeenschappelijke ruimte gekoppeld aan meerdere studiowoningen.

Om dit te stimuleren diende Stip met onder andere ChristenUnie een motie in. “Omdat we willen dat samenwonen ook echt samenwonen is”, aldus Van den Brink. “Een wasserette is geen gemeenschappelijke ruimte. Zo’n concept mag geen verkapte vorm van studio’s bouwen zijn.”
Dat internationale studenten volgens onderzoek voorkeur geven aan zelfstandige woonruimte onderstreept volgens De Boer juist de noodzaak voor een betere balans. Nu worden alleen studio’s gebouwd, we moeten niet vergeten de gezamenlijkheid te creëren.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl