Liever zestien huisgenoten dan alleen op de bank

Studenten wonen het liefste samen met huisgenoten. Dit blijkt uit onderzoek van Stip, Oras en WijWonen. Toch sluit het Delftse woningaanbod hier volgens hen niet op aan.

Is er wel behoefte aan studentenstudio’s zoals aan Jan de Oudeweg verrijzen? (Foto: Marjolein van der Veldt)

Zelfstandige woonruimtes leveren verhuurders meer op dan onzelfstandige woonruimtes, waar meer studenten samenwonen. Ook in Delft schieten zelfstandige woonlocaties als paddenstoelen uit de grond. Aan Jan de Oudeweg verrijst het complex Pauwmolen met 143 studentenstudio’s en naast het station is de bouw van het Student Hotel met 287 hotelkamers in de laatste fase. Toch zijn dit niet de woningen waar Delftse studenten behoefte aan lijken te hebben. Dit blijkt uit onderzoek van gemeenteraadspartij Stip, studentenraadspartij Oras en huurdersorganisatie WijWonen.

Eenzaamheid
Van de ruim 700 studenten die de online enquête invulden, vond 54 procent wonen met huisgenoten belangrijker dan andere aspecten als eigen voorzieningen (19 procent), prijs (15 procent) en oppervlakte (12 procent).

‘Eenzaamheidsgevoel verdwijnt bij grotere huizen’

Volgens Stip-raadslid Marcel Harinck is de behoefte aan onzelfstandige woonruimte er met een reden. Zo komt uit het onderzoek naar voren dat alleenwonende studenten zich vaker eenzaam voelen. “We zien dat het eenzaamheidsgevoel afneemt als mensen samenwonen met een paar anderen”, aldus Harinck. “En dat het gevoel vrijwel verdwijnt bij grotere huizen.”

Hospita
De gemeente kondigde eind juni in haar ‘Nota eindevaluatie studentenhuisvesting in goede banen’ aan een campagne te starten voor wonen bij een hospita. De gemeente denkt dat het in huis nemen van een student ‘een win-win’ kan opleveren: meer woonruimte voor studenten en minder eenzaamheid onder vooral ouderen.
Hoewel Stip, Oras en WijWonen het initiatief een warm hart zeggen toe te dragen, neemt het volgens de partijen de focus weg van de problematiek rondom studentenhuisvesting. Volgens studentenraadslid Tim Scholts (Oras) is wonen in gedeelde woningen juist goed voor het leggen van sociale contacten met leeftijdsgenoten. “Het is essentieel voor de ontwikkeling van vooral nieuwe studenten.”

Ook in initiatieven als The Student Hotel zien de partijen geen duurzame oplossing. In het studenthotel beschikken studenten over een zelfstandige woonruimte en kunnen ze in gemeenschappelijke ruimtes contact met andere studenten leggen, Scholts: “Dit segment is niet voor alle studenten betaalbaar en de woonvorm is nog steeds zelfstandig.”

Startschot
Met de uitkomsten van ons onderzoek willen we sturen op de bouw van onzelfstandige woningen, want de huidige berichtgeving lijkt weinig te reppen over het segment waar wij voorstander van zijn”, zegt Scholts.

Zo presenteerde de gemeente in samenwerking met de TU Delft en studentenhuisvester Duwo onlangs plannen voor het bouwen van 2500 nieuwe kamers tot 2026. Het is niet bekend hoeveel van deze kamers onzelfstandige woonruimtes zullen zijn. Al bestaan de eerste projecten volgens Scholts uit de bouw van studio’s of woningen buiten Delft. In Schiedam zouden 450 eenheden voor TU-studenten moeten komen.

Stip, Oras en WijWonen roepen de gemeente, universiteit en Duwo daarom op om meer onzelfstandige woonruimte te (laten) bouwen. “Door een eerlijke verdeling tussen zelfstandige en onzelfstandige woningen behouden studenten de mogelijkheid om met andere studenten samen te leven”, besluit Scholts.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl