Science Centre genomineerd voor Museumprijs 2018

Het Science Centre is een van de drie genomineerden voor de Bankgiro Loterij Museumprijs 2018. Samen met het Maritiem Museum Rotterdam en Geofort Herwijnen strijdt het museum om de geldprijs van 100 duizend euro. Wat wil het museum daarmee doen?

De Bankgiro Loterij Museumprijs wordt elk jaar uitgereikt aan het beste museum in een bepaalde categorie. Dit jaar is het thema Techniek. De Museumprijs is een publieksprijs, wat betekent dat je tot 8 mei je stem kunt uitbrengen op je favoriete museum.

“Waarom we precies zijn genomineerd is niet bekend”, vertelt Michael van der Meer, hoofd van het Science Centre. Het Science Centre bestaat uit een tentoonstellingsruimte op de begane grond, het Mineralogisch-Geologisch museum, de kamer van Beijerinck en verschillende lokalen voor workshops. “We geven veel aandacht aan de ondersteuning van basis- en middelbaar onderwijs; eenderde van onze bezoekers is een scholier die bij ons techniekles krijgt. We zijn gerelateerd aan de TU. Alle tentoonstellingen en workshops organiseren we samen met studenten en medewerkers. Wij zijn het overgangsgebied tussen de TU en de maatschappij.”

‘Met de prijs willen we het Robolab uitbreiden

Dit is goed te zien in het Robolab. Het Science Centre heeft een robotarm aangekocht die klassen kunnen programmeren onder leiding van dr.ir. André Schiele. Verder werkt het museum samen met het Zebrolab van dr.ir. Chris Verhoeven. Er is zelfs een zomerkamp van vier dagen waar kinderen hun eigen zebro maken. “Met de prijs van 100 duizend euro willen we het Robolab verder uitbreiden”, aldus Van der Meer.

Alles wordt uit de kast gehaald om zoveel mogelijk stemmen op te halen. Op posterborden, bussen, netpresenters en bij de servicepunten zal het museum te zien zijn. Verder zijn er filmpjes gemaakt, zit het Science Centre bij het tv-programma Koffietijd, gaan wervers de straat op en wordt de stemoproep gepromoot bij Inholland, de Haagse Hogeschool, Yes!Delft en partners van het Science Centre.

Gaat de prijs van 100 duizend euro zo niet op aan promotie? “Nee”, zegt Van der Meer, “vanuit de Museumprijs krijgen we een marketingbudget. Het is geen verloren geld, want het brengt ook een bezoekersstroom op gang. We zijn het kleinste museum van de drie, we bestaan pas negen jaar en hebben per jaar zo’n 55 duizend bezoekers. Ter vergelijking: Nemo heeft per jaar 600 duizend bezoekers. Het is leuk en bijzonder dat we zijn genomineerd en we gaan er alles aan doen om zoveel mogelijk stemmen te krijgen!”

Stemmen kan tot en met 8 mei via Museumprijs. Met je stem maak je kans op een reis naar New York voor twee personen.

Roos van Tongeren / Redacteur