Aspirant ingenieurs op Robotcamp

Sommigen gingen rechtuit, anderen raakten de weg kwijt. Zo verliep vrijdag 19 augustus de afsluitende race tussen door scholieren gemaakte robots als afsluiting van het Robotcamp.

Vijftien scholieren (14-16 jaar) werkten afgelopen week in het Science Centre drie dagen lang aan hun zesbenige robot Zebro. Ze moesten in die tijd leren om de robot te programmeren. Dat begon met een knipperend lampje en eindigde met een slimme besturing van de zes roterende poten van de Zebro.

Het Robotcamp is een initiatief van dr.ir. Chris Verhoeven (faculteit EWI)die kinderen in staat wil stellen om ‘de innere ingenieur’ in zichzelf te ontdekken. Op school komt het daar vaak niet van door een tekort aan tijd, deskundigheid en/of middelen. Bij Verhoeven zelf ontbrandde het ingenieursvuur nadat hij als jongen bij een bezoek aan de Phlips telefooncentralefabriek een handvol relais had gekregen om mee te experimenteren. “Die heb ik nu nog”, vertelt de gedreven Verhoeven.

Hij vertelt dat deelnemers na afloop van de drie dagen het echte ingenieursgevoel kregen. Dat bestaat volgens hem uit het onder de knie krijgen van de software en de hardware, je door de weerbarstige materie heen knokken om uiteindelijk een victoriegevoel te beleven als een apparaat doet wat je had bedoeld. “Een van de meisjes zei me: ik begrijp nu echt alles van de robot”, vertelt Verhoeven. “Ze voelde zich echt de eigenaar, de baas van de robot.”

Op de vraag of er toekomstige ingenieurs onder de deelnemers zaten antwoordt Verhoeven, die zelf als begeleider deelnam aan de workshop, dat hij de deelnemers heeft laten weten dat ze met vragen of projecten altijd welkom zijn bij het Zebrolab. “Toen ik als scholier Philips bezocht, zeiden ze ook: kom maar langs. Ik dacht: als ik later de mogelijkheid heb, doe ik dat ook. Als kinderen terugkomen, dan weet je dat ze ingenieur willen worden.”