Raadsvragen over woonflat Pauwmolen

Binnen de Delftse gemeenteraad zijn deze week schriftelijke vragen gesteld over de nieuwbouwflat Pauwmolen. Jonge starters kunnen in de flat een van de 142 appartementen huren voor maximaal zes maanden, ook wel short stay genoemd. Studenten vallen onder een campuscontract en kunnen één van de 143 studio’s huren. CDA Delft vraag zich af hoe wenselijk short stay-verhuur is voor een flat die is bedoeld voor jonge starters.

De lokale partij stelt dat het short stay-principe niet aantrekkelijk is voor jonge starters en dat het andere huurders aantrekt, zoals arbeidsmigranten. Ook vreest CDA Delft dat de huur in korte tijd flink zal stijgen, doordat verhuurders wettelijk gezien na elke verhuurperiode een hogere huurprijs mogen vragen aan nieuwe huurders.

Volgens een persbericht van de huisvester lag de kale huur van studentenstudio’s voor de eerste bewoners – die er in september vorig jaar introkken – op 590 euro. De huur van appartementen voor jonge starters was 632 euro. Daar kwamen nog maandelijkse servicekosten (150 euro) en stofferings- en meubileringskosten (90 tot 130 euro) bij. Momenteel ligt de kale huur voor studentenstudio’s op 710 euro en voor appartementen op ongeveer 740 euro, respectievelijk 120 euro en 108 euro meer dan toen de eerste bewoners er in trokken.

De bouw van de flat is goedgekeurd in 2010 door het Delftse college van burgemeester en wethouders, toen projectontwikkelaar Timpaan er nog bij betrokken was. Momenteel worden de 285 studio’s en appartementen verhuurd door Mosiac World, voorheen bekend als Camelot Europe. De ontwikkelaar kocht de grond en bijbehorende bouwplannen vier jaar geleden over van Timpaan. (AdB)

Foto: Justyna Botor

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn