Parkeren reguleren? TU mikt op 1 september

Het Delftse college van B&W heeft in een brief aan de gemeenteraad laten weten sympathiek te staan tegenover de parkeerplannen van de TU Delft. De TU wil parkeren reguleren.

Parkeergarage P-sports (Foto: Marjolein van der Veldt)

Momenteel zijn de parkeerplaatsen van de universiteit voor iedereen toegankelijk. Als het aan de universiteit ligt, verandert dat. De TU Delft werkt daarom aan invoering van gereguleerd parkeren.

“We hopen dit voor 1 september geregeld te hebben, zodat de parkeerplekken vanaf de start van het nieuwe collegejaar alleen nog toegankelijk zijn voor medewerkers, studenten en andere mensen die een relatie hebben met de universiteit. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers van bedrijven die op de campus gevestigd zijn”, vertelt directeur Campus & Real Estate (CRE) Jaco van Noppen. Als alles volgens plan verloopt, worden delen van het campusterrein vanaf september afgesloten met een slagboom.

Onttrekking
Voor de parkeerplannen is de TU voor alle 2.515 parkeerplaatsen een zogeheten procedure ‘onttrekking parkeerplaatsen uit het openbare gebied’ gestart. Van Noppen: “Dat betekent niet dat die parkeerplaatsen verdwijnen, maar wel dat ze niet meer voor iedereen toegankelijk zijn.” Het college van Burgemeester & Wethouders wil daar aan mee werken, blijkt uit een brief die donderdag aan de gemeenteraad is verstuurd. Of de datum van 1 september wordt gehaald, is volgens Van Noppen afhankelijk van hoe snel de gemeente Delft te werk gaat.

Hoe medewerkers en studenten straks precies toegang krijgen, is nog niet bekend

In de nabijgelegen wijk Wippolder geldt sinds 1 februari betaald en vergunningparkeren. Volgens Noppen is sindsdien de parkeeroverlast op het campusterrein toegenomen. “Je ziet nog meer boten en campers dan eerst. Het is me eerlijk gezegd een doorn in het oog.” Ook de Wippolder had lange tijd parkeeroverlast. In de woonwijk parkeerden tot aan de invoering van betaald parkeren juist veel medewerkers van de universiteit.

QR-codes
Hoe medewerkers en studenten straks precies toegang krijgen tot het campusterrein, is nog niet bekend. “Het kan met een persoonlijke QR-code zijn, via kentekens, maar ook met een campuskaart.”

Het programmateam Mobiliteit en Bereikbaarheid van de TU Delft onderzoekt momenteel hoe tijdelijke bezoekers van de campus straks toegang krijgen en of ze hiervoor moeten betalen. Ook onderzoekt de TU of de parkeerplekken op bepaalde tijdstippen – bijvoorbeeld in de avonduren en weekenden – wel openbaar toegankelijk worden. “Hiervoor liggen nog alle scenario’s open. Van de slagbomen omhoog zetten na 18.00 uur tot speciale QR-codes verschaffen bij grote evenementen in Delft.”

Het parkeerbeleid van de universiteit maakt onderdeel uit van een bredere visie die de TU heeft op mobiliteit en de bereikbaarheid van de campus. Het is de bedoeling dat medewerkers in de toekomst niet zelf naar een parkeerplekje hoeven te zoeken, maar door dynamische parkeerverwijzing naar een vrije plek worden verwezen. Daarnaast wil de TU van “vele versnipperde parkeerplekken verspreid op de campus, naar enkele grote parkeerlocaties aan de grenzen van het TU Delft campusterrein”. Voorbeelden van die grote parkeerterreinen zijn het parkeergebouw aan de Rotterdamseweg, dat nu in aanbouw is, en het vorig jaar in gebruik genomen P Sports.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl