Parkeerbeleid TU laat nog even op zich wachten

Deze week is in de naast de campus gelegen wijk Wippolder betaald parkeren ingegaan. De TU wil parkeren gaan reguleren, maar weet nog niet wanneer.

Parkeergarage P-sports in tijden van corona. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Sinds maandag 1 februari is het niet meer mogelijk om gratis te parkeren in Wippolder. Met het invoeren van betaald parkeren, zegt de gemeente Delft de parkeerdruk in de wijk te willen verminderen. Mede vanwege het parkeerbeleid wil de TU ook het parkeren op de campus reguleren. “Anders lopen we het risico dat straks heel de stad bij ons gaat parkeren”, zegt Director Campus & Real Estate Jaco van Noppen. CRE is hier al lange tijd mee bezig maar wanneer het gereguleerd parkeren ingaat, kan hij nog niet zeggen. “We zijn hierover in gesprek met de gemeente want het is een enorm complexe agenda. Dit heeft meer voeten in de aarde dan alleen een slagboom plaatsen.” Volgens Van Noppen moet de universiteit onder meer rekening houden met bestaande en verwachte verkeersstromen. “Naar bedrijven bijvoorbeeld, maar ook naar andere delen van Delft.”

Wel of niet betalen?
Op de vraag of medewerkers van de TU Delft straks hun portemonnee moeten trekken, bijvoorbeeld om duurzaam vervoer aan te moedigen, wil CRE bevestigend noch ontkennend antwoorden. “We zijn het beleid nog aan het vormen dus hier is geen beslissing over genomen”, laat een CRE-woordvoerder weten.

In het AD reageerden bewoners van de Wippolder eind vorig jaar verbolgen over de invoering van betaald parkeren voor hun deur. Op dit moment wordt een aantal parkeerplekken op de campus al gebruikt door omwonenden, vertelde voormalig collegelid Nicoly Vermeulen vorig jaar oktober tijdens een or-vergadering. “Er staan helaas al genoeg busjes, campers en boten op ons terrein”, antwoordde ze op een vraag van or-lid Paul Roling over de voortgang van het nieuwe universitaire parkeerbeleid.

Vrees voor ‘zwartparkeerders’
TU-medewerkers vrezen dat door de wijziging in de Wippolder het TU-campusterrein de komende tijd veel ‘zwartparkeerders’ trekt en vragen zich af waarom de TU nog geen antwoord heeft. Van Noppen: “We lopen niet altijd in hetzelfde tempo als de gemeente. De komende tijd houden we de parkeerdruk in de gaten. Als het echt uit de hand loopt, nemen we tussentijdse maatregelen.”

Het parkeerbeleid van de universiteit maakt onderdeel uit van een bredere visie die de TU heeft op mobiliteit en de bereikbaarheid van de campus. Het is de bedoeling dat medewerkers in de toekomst niet zelf naar een parkeerplekje hoeven te zoeken, maar door dynamische parkeerverwijzing naar een vrije plek worden verwezen. Daarnaast wil de TU van “vele versnipperde parkeerplekken verspreid op de campus, naar enkele grote parkeerlocaties aan de grenzen van het TU Delft campusterrein”. Voorbeelden van die grote parkeerterreinen zijn het parkeergebouw aan de Rotterdamseweg, dat nu in aanbouw is, en het vorig jaar in gebruik genomen P Sports.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl