Op de nieuwe Haagse TU-locatie drinken wetenschappers straks koffie met ambtenaren en politici

Woensdag 7 juni opende de TU Delft haar nieuwe locatie in Den Haag. Welke meerwaarde heeft een Haagse vestiging?

Programmadirecteur Behnam Taebi spreekt tijdens de opening van de locatie van de TU Delft in Den Haag. (foto: Annelies van 't Hul Fotografie)

De Delftse aanwezigheid in de Hofstad, onder de noemer TU Delft The Hague, moet van twee kanten voordeel opleveren, benadrukken de sprekers tijdens de opening op woensdag 7 juni. Het is de bedoeling dat wetenschappers, politici, ministeriemedewerkers in de nieuwe vestiging zó bij elkaar langs wippen voor een kop koffie.

Dat moet er allereerst voor zorgen dat wetenschappelijke inzichten gemakkelijker terechtkomen bij de beleidsmakers op de ministeries en in de politiek. Ten tweede moet het wetenschappers aanzetten om het Haagse speelveld beter te begrijpen en te weten wat beleidsmakers van hen nodig hebben. Zo kunnen zij hun onderzoek daar beter op kunnen afstemmen, is de gedachte. Dat gebeurt in eerste instantie op drie aandachtsgebieden: climate & energy, digitalisation en safety & security.

Master in Den Haag
Hoe de uitwisseling er in de praktijk uit zal zien, moet blijken. Een kijkje in hoe dat kan uitpakken, biedt de master engineering and policy analysis, die sinds 2015 huist in het Wijnhavengebouw. In het gebouw van de Universiteit Leiden hebben de circa negentig studenten per jaar een eigen gang. Voor de master werkt de nabijheid van de Haagse beleidsmakers goed, vertelt opleidingsdirecteur Haiko van der Voort. De drempel voor ambtenaren en politici om langs te komen voor een lezing of workshop ligt veel lager. Regelmatig komen er sprekers langs.

‘Je moet elkaar in de ogen kijken om serieus in gesprek te gaan’

Ook de Climate Action Hub, geopend in 2021 in het Wijnhavengebouw, is een voorbeeld. Die heeft als doel om op het gebied van klimaatonderzoek- en onderwijs samen te werken met maatschappelijke partners. Ook daarvoor pakt de locatiekeuze goed uit, zegt Behnam Taebi, academische leider van TU Delft The Hague en hoogleraar Energie- en Klimaatethiek. “Er zijn regelmatig gesprekken tussen TU’ers en beleidsmakers. De nieuwe locatie zit nog dichterbij onder andere de Tweede Kamer en moet die gesprekken nog meer faciliteren.”

Toch voelt het enigszins contrasterend om in een steeds meer digitale samenleving een nieuwe fysieke locatie te openen, in een andere stad no wel. Heeft die fysieke nabijheid nu echt meerwaarde ten opzichte van Zoom? Taebi verwacht van wel. “Ik denk niet dat alles helemaal digitaal wordt. Je moet elkaar in de ogen kunnen kijken om serieus in gesprek te kunnen gaan.”

Kennisuitwisseling
De groeiplannen van de TU Delft, die ook azen op Den Haag, zijn intussen niet onomstreden. Is de nieuwe locatie een eerste opstap? Dat zijn twee gescheiden ontwikkelingen, zegt Taebi. “Wellicht komen die nog dichterbij elkaar. De ontwikkelingen van de TU Delft in Den Haag zijn ruim jaar twee geleden begonnen om dichterbij beleid en bestuur te komen. Op deze locatie in New Babylon komen ook geen opleidingen. Het is bedoeld voor kennisuitwisseling tussen onderzoekers, politici, ministeries en ngo’s (niet-gouvernementele organisaties, red.).”

Over enkele jaren betrekt de TU Delft, samen met onder meer de Universiteit Leiden, het Spuigebouw in Den Haag, waar voorheen de warenhuizen V&D en Hudson’s Bay zaten. Ook dat moet een plek worden voor ‘kennisuitwisseling’. Er zijn nog geen plannen om meer opleidingen aan te bieden op de Haagse locaties, zegt Van der Voort. “Al zou dat in de toekomst natuurlijk kunnen veranderen.”

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl