Studentenleven

Ook eerstejaars weekenden moeten eerder: gaat dat lukken?

Doordat de OWee dit jaar eerder moet plaatsvinden dan anders, vervroegen ook de eerstejaarsweekenden. Een logistiek probleem. “Locaties zijn vaak jaren van tevoren geboekt.”

Het eerstejaarsweekend van Gezelschap Leeghwater in 2022. (Foto: Gezelschap Leeghwater)

Waar laat je middenin de zomervakantie 420 eerstejaars studenten en hun begeleiders? Dat is een vraag die Gezelschap Leeghwater, de studievereniging van werktuigbouwkunde, nog niet kan beantwoorden. Het eerstejaarsweekend van de Delftse studieverenigingen is traditioneel het begin van de studententijd: samen met studiegenoten drie dagen en twee nachten kennismaken en groepjes vormen. Aan het einde van dat weekend kan de centrale introductietijd, de OWee, dan met wat nieuwe vrienden en bekende mentoren beginnen.

De meeste verenigingen, zo ook Leeghwater, gaan al jaren naar dezelfde locatie in Nederland voor hun weekendje weg. Dit jaar moet dat niet in het geplande weekend dat begint op vrijdag 18 augustus, maar een week eerder. Reden? De gemeente wil dat de OWee in de schoolvakantie valt, om overlast voor omwonenden te beperken.

Als relatief grote studie zoeken de studenten werktuigbouwkunde een onderkomen op redelijke fietsafstand van de TU. Dit jaar moesten de studenten toevallig al op zoek naar een nieuwe plek, want de oude is beschermd natuurgebied geworden. Wel, vertelt voorzitter Guus Bakker, had zijn vereniging een alternatief op het oog. Wat de studenten nodig hebben? Een groot grasveld voor heel veel tenten en liefst, maar niet noodzakelijkerwijs, water en elektriciteit. Bakker heeft hoop dat hij er ook een week eerder terecht kan. “Het is even afhankelijk van de beschikbaarheid van hulpdiensten in de buurt. Dat moet met zo’n grote groep.”

Bakker spreekt van een ‘onzekere tijd’. Dat de OWee dit jaar niet in de gebruikelijke week kan plaatsvinden en de eerstejaarsweekenden eerder moeten, noemt hij ‘vervelend’, ook omdat naar verwachting niet alle studenten een week eerder al zullen kunnen meedoen. Vakanties zijn vaak al geboekt en internationale studenten hebben een week eerder niet zomaar huisvesting.

‘We zullen positief vooruit blijven kijken’

Studievereniging Christiaan Huygens van computer science kan dat bevestigen. Zij heeft haar eerstejaarsweekend altijd een week eerder, om het weekend van studievereniging VvTP (van de opleiding technische natuurkunde) niet in de weg te zitten. Computer science trekt notoir veel internationale studenten. “Wij merken dat veel van hen dan nog niet in Nederland zijn en dat een aantal studenten op vakantie is rond deze tijd”, mailt voorzitter Lars van Tol. “Daarom organiseren wij een week later altijd nog een eerstejaarsdag. Helaas kan deze niet doorgaan door het verplaatsen van de OWee. Dit betreuren wij ten zeerste.”

Leeghwater-voorzitter Bakker wil vooral optimistisch zijn. “We gaan vol goede moed verder en zullen positief vooruit blijven kijken. We gaan er een heel leuk evenement van maken.” Die positieve houding lijkt of afgesproken of ingebakken in de Delftse student, want ook Lisa Scholtens, voorzitter van de Studieverenigingenraad (SVR) benadrukt dit keer op keer. “In eerste instantie zijn we best wel geschrokken, omdat we relatief op het laatste moment in een lastige situatie zijn gekomen. Maar we willen met positiviteit naar de eerstejaars gaan en het voor hen zo leuk mogelijk maken”, zegt zij bijvoorbeeld.

Verschuiven zal niet altijd lukken op dezelfde plek

Het laatste moment? Het duurt nog een half jaar tot de OWee begint. Best lang, toch? Scholtens weet wel beter. “Locaties zijn vaak jaren van tevoren geboekt en voor een week eerder zitten heel veel plekken al vol.” Verschuiven zal dus niet altijd lukken op dezelfde plek. Volgens de SVR-voorzitter struinen daarom nu meerdere studieverenigingen het internet af of zoek naar opties, sommigen voor vijftig mensen, anderen voor 450 en alles daartussen.
Vorige week zijn ze allemaal samengekomen, eerder dan normaal, om te bespreken wat te doen, maar het is ieder voor zich. “Ze zoeken eerst binnen Nederland, daarna misschien ook in België of Duitsland, maar het is verre van ideaal.”

Of het alle verenigingen gaat lukken om een alternatief te vinden, weet Scholtens nog niet. “Daar hebben we wel zorgen over, net als over de financiële gevolgen als ze én annuleringskosten én de huur van een nieuwe plek moeten betalen. Verenigingen hopen dat de TU kan bijspringen.” Qua locatie kan de TU misschien sowieso iets betekenen, heeft Scholtens gehoord. “Wellicht is er iets mogelijk op de campus, is ons verteld.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl