Studentenleven

Waarom verleent de gemeente geen vergunning voor de OWee?

Om overlast voor schoolgaande kinderen te voorkomen zal de OWee tijdens de schoolvakantie plaatsvinden. Dit blijkt uit een reactie van de gemeente Delft op vragen van Delta.

Silent disco bij roeivereniging Proteus tijdens de OWee 2021. (Foto: Daniël Korvemaker)

Op vrijdag 27 januari berichtte Delta over de niet verleende vergunning voor de OWee. Direct na publicatie vroeg Delta de gemeente om een toelichting. Die kwam op woensdag 1 februari. De toelichting komt goeddeels overeen met de gezamenlijke persverklaring van de burgemeester en de TU-rector die de woordvoerder meestuurde.

Daarin staat dat het besluit om geen vergunning te verlenen voor de week van 20 augustus ‘weloverwogen en definitief’ is. “De gemeente geeft de voorkeur aan de OWee van zondag 13 augustus tot en met vrijdag 18 augustus 2023. De OWee valt hiermee binnen de schoolvakantie en dit voorkomt geluidsoverlast voor kinderen die de volgende dag weer fit op school worden verwacht en mensen die naar hun werk moeten.”

Ook staat erin dat de gemeente in de zomer 2022 al heeft laten weten dat de OWee ‘weer zoals gebruikelijk in de laatste week van de zomervakantie zou moeten plaatsvinden’. Overigens is dat niet altijd zo geweest. Delta zocht na dat de OWee in 2010, 2011, 2012, 2016, 2017 en 2021 buiten de schoolvakantie plaatsvond. In 2013, 2014, 2015, 2018 en 2019 was de OWee wel in de schoolvakantie. In 2020 duurde de OWee vanwege de coronapandemie twee weken. De eerste week was tijdens de schoolvakantie, de tweede week daarbuiten.
De gemeente erkent dat ook een OWee in de vakantie voor- en nadelen heeft. “Maar dat geldt evengoed voor een introductieweek net na de zomervakantie.”

‘We hebben groot vertrouwen in onze studenten en hun organisatietalent’

“De TU heeft begrip voor de afweging van de burgemeester”, zegt rector magnificus Tim van der Hagen in de gezamenlijke persverklaring. “Wij gaan ervan uit dat eenieder, ook de verenigingen en de studenten zelf, hun verantwoordelijkheid nemen. We hebben groot vertrouwen in onze studenten en hun organisatietalent.”

Volgens de gemeente is het contact met de TU Delft en de verschillende introductiecommissies ‘prima’. “We werken al vele jaren intensief en goed samen en gaan er met de TU alles aan doen om er weer een mooie OWee van te maken voor de studenten en de stad. Daarin trekken we als gemeente, universiteit en verenigingen samen op.”

De OWee-organisatie heeft de nieuwe datum inmiddels via haar officiële kanalen bekendgemaakt. De organisatie vraagt aankomende studenten die willen deelnemen aan een eerstejaarsweekend om het weekend voorafgaand aan de OWee vrij te houden.

• Hoe moet het verder met de eerstejaarsweekenden? Houd onze website in de gaten voor een reactie van de studieverenigingen.