Onderzoek naar hoe TU weer open kan

Hoe kan de TU Delft opstarten als anderhalve-meteruniversiteit? Vijf werkgroepen denken na over oplossingen en richtlijnen. Aankomend eerstejaars studenten krijgen voorrang.

De TU Delft Library heeft al maatregelen getroffen om anderhalve meter afstand houden mogelijk te maken. (Foto: Marjolein van der Veldt)

TBM en Bouwkunde zijn helemaal dicht, de andere faculteiten zijn slechts zeer beperkt open voor lopend onderzoek of labwerk. Ook de Library en X zijn gesloten, net als de horeca. Wie op de campus komt, treft ondanks enkele versoepelingen in het dagelijks leven een verlaten en levenloze plek. Wanneer kan het onderwijs weer (deels) opstarten en voor welke studenten, wanneer kunnen er weer meer medewerkers komen en wie dan?

Veel is momenteel onduidelijk. Zal premier Rutte volgende week meer duidelijkheid geven over het openen van universiteiten? Niemand die het weet.

Ten dele thuis
Totdat meer bekend is over de toekomst, is er genoeg te onderzoeken over hoe dat eigenlijk moet, een anderhalve-meteruniversiteit inrichten. Welke oplossingen zijn er voor de kortere en de langere termijn nodig om de TU deels te openen? Vijf werkgroepen met elk een decaan aan het hoofd zoeken sinds deze week naar een antwoord op die vraag. De groepen houden zich bezig met:

• Werk en welzijn, onder voorzitterschap van IO-decaan Ena Voûte
  • Studenten en welzijn (Dick van Gameren, Bouwkunde)
  • Onderwijskwaliteit en –inrichting (Aukje Hassoldt, TBM)
  • Complexbeheer en faciliteiten (Lucas van Vliet, TNW)
  • Bedrijvigheid, onderzoeksfinanciering en overeenkomsten derden (Jan Dirk Jansen, CiTG)

In een video (onder dit artikel) legt rector magnificus Tim van der Hagen uit dat de TU goed voorbereid wil zijn en ‘meteen aan de slag’ wil kunnen als de overheid de universiteiten meer ruimte geeft. Twee werkgroepen onderzoeken hoe medewerkers en studenten dan ‘gezond en prettig’ weer aan het werk en de studie kunnen: “Ten dele thuis waarschijnlijk.” Twee andere werkgroepen onderzoeken hoe structuur aan te brengen in roostering, colleges, tentamen en practica en de gevolgen daarvoor voor de campus.

Voorrang aan eerstejaars
De laatste werkgroep maakt scenario’s voor de financiering van de TU Delft, vanuit de overheid, uit Brussel, het bedrijfsleven en de collegegelden. “Al die geldstromen zouden wel eens kunnen veranderen de komende tijd”, aldus Van der Hagen. Naast de vijf werkgroepen is er een ‘coördinatieteam’ onder voorzitterschap van 3mE-decaan Theun Baller om samenhang aan te brengen tussen alle mogelijke maatregelen.

Daarbij is er veel aandacht voor de aankomende studenten. Van der Hagen: “We geven voorrang aan eerstejaars, die niet weten wat studeren is, die de universiteit niet kennen, de stad niet kennen, nog geen groepje gevormd hebben.” Voor de huidige studenten en medewerkers en hoe zij onder moeilijke omstandigheden zijn doorgegaan met hun studie en werk heeft hij veel ‘bewondering en respect’, zegt Van der Hagen. “Dat toont de veerkracht van onze gemeenschap. Samen kunnen we dit aan.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl