Cateraar Cirfood vraagt TU Delft om huurvrijstelling

Cirfood, de hoofdcateraar op de campus van TU Delft, heeft de universiteit mondeling verzocht om huurvrijstelling toe te kennen.

Een archieffoto van de catering op de campus van TU Delft. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Maandag bracht journalistiek medium Folia naar buiten dat de Universiteit van Amsterdam in gesprek is met Cirfood over huurvrijstelling. “We hebben tijdens gesprekken over coronamaatregelen aan alle universiteiten waar we de catering doen om huurvrijstelling gevraagd”, vertelt directeur national sales and marketing Dino Lobbes van Cirfood aan Delta.

De cateraar heeft geen inkomsten meer sinds onderwijsactiviteiten van universiteiten en andere onderwijsinstellingen vooral online plaatsvinden. De ongeveer vijftig werknemers die Cirfood op de campus van TU Delft in dienst heeft, zitten thuis maar worden wel doorbetaald. Ook betaalt de cateraar nog steeds voedselleveranciers, vertelt Lobbes.

“Dat komt bovenop de huur voor panden en keukens. We maken dus behoorlijk wat kosten zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Daarom hebben we aan TU Delft en andere onderwijsinstellingen gevraagd coulant te zijn. Dat zijn wijzelf immers ook naar anderen.” Het gaat hierbij alleen om huurkosten, niet om een tegemoetkoming voor misgelopen omzet of andere  kosten.

Local heroes
Volgens Lobbes is het niet mogelijk om het personeel dat nu thuis zit op andere locaties in te zetten. Het bedrijf, dat ook actief is in Italië en België, heeft in Nederland alleen contracten met universiteiten, hogescholen en middelbare scholen. “Die zijn nu allemaal gesloten.”

Op de campus werkt Cirfood voor een deel samen met lokale ondernemers, de zogenoemde local heroes. Zij hoeven sinds de campus grotendeels op slot zit, niets te betalen. “Normaal dragen zij fees af op basis van hun omzet. Geen omzet, betekent ook geen fees.”

Cirfood is gebonden aan besluiten van de TU of cateringlocaties weer open mogen. “Dicht blijven houdt niemand op lange termijn vol zonder tegemoetkoming”, vervolgt Lobbes. De cateraar heeft wel concepten bedacht die aansluiten op de anderhalve-metereconomie, maar verwacht niet daarmee quitte te spelen.

Slagveld in de cateringwereld
“We kunnen, als de TU daar om vraagt, bijvoorbeeld een koffiebar to go opzetten of lunchtasjes aanbieden die mensen vervolgens individueel ophalen. Maar daarmee krijg je slechts een deel van je klanten terug. Het gaat dus eerder om het beperken van verlies. Break even zal het niet worden.”

Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland schetste vandaag een soortgelijk beeld voor restaurants en cafés. Hoewel horeca vanaf 1 juni weer open mag, kunnen cafés en restaurants minder klanten kwijt dan voor de uitbraak van covid-19. “Het is een verliesgevende operatie”, aldus Beljaarts op NPO Radio 1.

Lobbes verwacht de komende tijd een slagveld in de Nederlandse cateringwereld. “Alle cateraars in Nederland hebben bij de aanbestedingen voorwaarden getekend die nu niet meer realistisch zijn. We leven momenteel in een compleet andere wereld dan die waarin afspraken zijn gemaakt.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl