Mondkapje mag af, werken op campus weer mogelijk

Dankzij de aankomende versoepelingen, mogen de mondmaskers af en kunnen medewerkers weer naar de campus. Voor studenten verandert er nog niet veel.

Vanaf 26 juni is het dragen van een mondkapje op de campus niet meer verplicht. (Foto: Dalia Madi)

Vanaf 26 juni gaat de samenleving grotendeels open. Het kabinet kondigde onlangs een aantal nieuwe versoepelingen aan die zaterdag 26 juni ingaan. Zo vervallen (grotendeels) de mondkapjesplicht, het advies om thuis te werken en geldt op straat geen maximale groepsgrootte meer. Wat betekenen deze versoepelingen voor TU-studenten en medewerkers?

Naar kantoor
Per 26 juni vervalt de verplichting om een mondkapje te dragen in gebouwen, schrijft de universiteit in een update op haar website.

Medewerkers zijn daarnaast weer welkom op kantoor tot een maximum van vijftig procent van de werktijd. Voor beide versoepelingen geldt de voorwaarde dat er anderhalve meter afstand kan worden gehouden. Het verschilt dus per ruimte hoeveel mensen aanwezig kunnen zijn.

Heropening
Voor studenten verandert er voorlopig niet veel. Het academisch jaar loopt op zijn einde en de TU richt zich vooral op geleidelijke opening van de universiteit na de zomer. Voor het aankomende academische jaar houdt de TU voorlopig vast aan een ‘basisscenario’, vertelde rector magnificus Tim van der Hagen donderdag tijdens een talkshow over de post-covid-universiteit. “Dat houdt in dat elke student drie dagen op de campus is.”

Hoe het dagelijkse onderwijs er in de praktijk uit zal zien, verschilt per faculteit. De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek heeft bijvoorbeeld al bekendgemaakt hoe ze het onderwijs na de zomer zal organiseren. Dat wordt in het eerste kwartaal ‘hybride’, met zowel fysieke als online colleges.

Op 13 augustus besluit de Nederlandse overheid of de anderhalve meter in het hoger onderwijs kan worden losgelaten. Waarschijnlijk verandert die beslissing weinig aan het beleid van de TU Delft. “De situatie rondom corona kan zich nog negatiever ontwikkelen, kijk bijvoorbeeld naar de Delta-variant. Dus we moeten beide kanten op flexibel blijven”, zei Rob Mudde tijdens dezelfde talkshow. “Maar we willen studenten en medewerkers vooral stabiliteit brengen. En dus niet elke week een ander scenario hanteren.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl