L&R kiest voor hybride onderwijs in eerste kwartaal

Hoe gaat het onderwijs er na de zomer uitzien? Veel is nog onduidelijk, maar de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is eruit.

Bij L&R geven docenten in Q1 college op de campus, met een deel van de studenten er fysiek bij. (Foto: Lucas de Leeuw)

Het kabinet heeft universiteiten gevraagd om twee scenario’s uit te werken voor het onderwijs na de zomervakantie; één met en één zonder anderhalve meter afstand. Half augustus wil de regering dan beslissen welke van de twee het wordt. De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) doet het anders, blijkt uit haar nieuwsbrief.

De faculteit wil het onderwijs in het eerste kwartaal ‘hybride’ gaan organiseren: college wordt gegeven op de campus, met een deel van de studenten er fysiek bij. Verschillende groepen krijgen daarvoor tijdslots. De rest volgt het college via een livestream.

Colleges die niet op deze manier kunnen worden gegeven, worden volledig digitaal. Voor beide vormen zijn speciale onderwijszalen ingericht. De docent zal zich tijdens het lesgeven richten op de camera en niet op de zaal.

Het is straks niet mogelijk om de opleiding geheel online te volgen

De faculteit heeft bij het opstellen van de plannen rekening gehouden met de regels die de overheid stelt voor een basisscenario (geen 1,5 meter afstand, maximaal 75 mensen in een ruimte) en vereisten die de universiteit geeft (studenten 2,5 tot 3 dagen per week aanwezig op de campus). Ook is er overleg geweest met studentenvertegenwoordigers en zijn docenten geïnformeerd.

Zowel bachelor- als masterstudenten krijgen hiermee de kans om meerdere dagen per week op de faculteit aanwezig te zijn. Het is daardoor niet mogelijk om de opleiding geheel online te volgen. Door nu een duidelijke keuze te maken, hoopt de faculteit de werkdruk bij docenten zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Het plan biedt ruimte om fysiek onderwijs af te schalen of juist uit te breiden.

L&R is de eerste faculteit die een gedetailleerd plan voor het eerste kwartaal publiceert. De TU als geheel bezint zich nog op de vraag hoe de universiteit eruit moet zien na de corona-pandemie, niet alleen het onderwijs, maar ook het onderzoek en het ondersteunende werk. De TU Delft Teaching Academy organiseert daarover op 24 juni vanaf 11.30 uur een talkshow voor medewerkers. Tijdens het praatprogramma spreken het college van bestuur en het strategic response team onder andere over hybride werkvormen en de start van het nieuwe collegejaar.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl