Jeroen Janissen wint NK marathonschaatsen

De ambitieuze schaatser en L&R-student beleefde op Nieuwjaarsdag in Utrecht zijn finest moment. In de categorie neo-senioren (tot en met 23 jaar) was hij de verrassende winnaar.

Jeroen Janissen met gouden plak tussen Jan Korenberg (links, zilver) en Jesse Vriend (brons). (Foto: Ben van Trierum)

“Ik had goede benen en tactisch was dit mijn beste race!”, jubelde de 20-jarige L&R-student een paar uur na zijn gewonnen race. “Het ging echt supergoed. Ik zat met drie sprinters in de kopgroep van zeven man. Ik moest dus iets verzinnen en besloot om ze op duizend meter van de finish te verrassen met een aanval helemaal van achteruit. Ze twijfelden een paar seconden en toen was ik gevlogen.

In het pokerspel dat het voorop liggende zevental speelde durfde aanvankelijk niemand het risico te nemen om – te vroeg – weg te sprinten. Ruim twee ronden voor het einde besloot Janissen te ontsnappen. Mede door de aanvankelijke aarzelingen bij de rest leverde hem dat vijftig meter voorsprong op.

Hij wist dat hij tot aan de streep moest doorgaan

“Ik kom uit het langebaanschaatsen, we trainen veel op snelheid en goed accelereren”, lichtte de winnaar zijn tactiek toe op schaatsen.nl. “Ik wist dat als ik eenmaal een gaatje had, ze van goeden huize moesten komen om het dicht te rijden. Ik ging er vol voor, en dat het lukt is dan fantastisch.”

Met een mislukte ontsnapping in een eerdere wedstrijd, waarin hij in de laatste ronde alsnog werd ingehaald, had Janissen zijn leergeld betaald. Dit keer wist hij dat hij echt tot aan de streep moest doorgaan.

De Nederlandse titel is het grootste succes tot nu toe voor de schaatsende TU-student die op twee fronten actief is. Eind januari hoopt hij op het senioren-NK allround een plek in de top tien te halen. Eerder liet de Haarlemmer in Delta weten dat zijn grote droom als langebaanschaatser de Winterspelen 2022 in Beijing zijn: “Als ik de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorzet is het een reëel doel.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport