De lange weg naar Beijing

Tijmen Snel (19 jaar, werktuigbouwkunde) en Jeroen Janissen (20, L&R) zijn talentvolle schaatsers met een topsportstatus. Op het NK afstanden in Thialf stonden ze tussen de grote jongens.

Topschaatser en L&R-student Jeroen Janissen. (Foto: Eline Hooghiemstra)

De kick zit ‘m in de snelheid, zegt Tijmen Snel. “Dat je door de bocht vliegt, terwijl je de wind langs je heen voelt gaan, en dat je elke keer ietsje sneller gaat: dat maakt schaatsen mooi.” In oktober debuteerde hij op het NK afstanden voor senioren in Thialf. De drie afstanden (500, 1000 en 1500 meter) leverden hem twee persoonlijke records (pr’s) en respectievelijk een 18e, 20ste en 17e plaats op. “Het was wel goed, maar niet top”, aldus Snel die vorig seizoen in Helsinki de wereldtitel teamsprint bij de junioren veroverde. Waar zijn plafond ligt? “Ik hoop nog een aantal stappen te kunnen maken. Ik moet het wel steeds meer in randzaken zoeken als op tijd naar bed gaan, goed jezelf verzorgen, genoeg vitamines eten, fit blijven.”

De kans op kwalificatie voor het NK allround, eind januari, acht hij groot. Op langere termijn lonken er WK’s en de Winterspelen van 2022 in Beijing. “Daar gaan we natuurlijk voor, maar de eerste stap is dit jaar goed presteren en volgend jaar hopelijk overstappen naar een commerciële ploeg.”

‘Marathonrijders profiteren van onze snelheid, wij van hun uithoudingsvermogen’

Medestudent Jeroen Janissen plaatste zich op het NK alleen voor de 1500 meter. Hij werd twintigste. Janissen combineert zijn allrounderschap met het rijden van marathons. “We gebruiken die honderd rondjes om de vijf kilometer aan te kunnen. Je wordt uitgedaagd om een goede ontspannen slag te rijden, vooral op de rechte stukken.” Hij noemt het een kruisbestuiving: “De marathonrijders profiteren van onze snelheid, wij van hun uithoudingsvermogen.”

Een van zijn doelen dit jaar is een toptiennotering op het NK allround. “Vorig jaar ben ik vijftiende geworden. Ik ben nu een jaartje ouder en hopelijk ook beter.” Beijing 2022 is ver weg, “en onderweg kan er nog van alles gebeuren”, maar toch: “Als ik de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorzet is het een reëel doel.”

En zijn ambities op marathongebied? “De afgelopen twee seizoenen heb ik bij de Beloften laten zien dat ik het niveau aankan en dat ik met mijn snelheid iets kan forceren in de koers. Ik heb twee keer top 10 gereden bij de B-rijders, waarvan één keer op het NK. Ik hoop te promoveren naar de A-groep, maar langebaanschaatsen heeft voor mij de prioriteit.”

Voor beiden is het soms lastig om topsport en studie te combineren. Janissen: “Ik heb geaccepteerd dat ik mijn bachelor niet in drie jaar haal, hoop dat nu binnen vier jaar af te ronden.” Snel: “Veel colleges staan online, dus die kun je inhalen. Projecten zijn lastiger, omdat je te maken hebt met een groep. Over het algemeen valt het goed te regelen, de andere projectleden hebben er begrip voor.”

Tijmen Snel in actie.

Jeroen Janissen. (Foto: Eline Hooghiemstra)

Een van zijn doelen dit jaar is een top-10-notering op het NK allround. “Vorig jaar ben ik vijftiende geworden. Ik ben nu een jaartje ouder en hopelijk ook beter.” Beijing 2022 is ver weg, “en onderweg kan er nog van alles gebeuren”, maar toch: “Als ik de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorzet is het een reëel doel.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport