Hoeveel nieuwe leden hebben de verenigingen?

Voor het eerst liepen internationale studenten mee in de ‘reguliere’ OWee. Is dit terug te zien in de inschrijvingen bij de verenigingen? Een overzicht.

Studenten tijdens de OWee. (Foto: Owee)

In totaal schreven 870 internationale studenten zich in voor de introductieweek. Daarvan werden zo’n 75 lid bij de bevraagde verenigingen. Verschillende verenigingen hebben dit jaar bewust nagedacht over een internationals-beleid.

DSC hanteerde een quotum van tien internationale studenten, om er zeker van te zijn dat deze goed kunnen integreren. In totaal schreven 440 studenten zich in. Ook Jansbrug stelde een limiet. We wisten dat dit het eerste jaar was dat er meer internationale studenten dan normaal zich zouden aanmelden, legt vicepresident Charlie Wolters uit. “Daarom hebben we van tevoren nagedacht over een maximum. Zeven internationale studenten hebben zich uiteindelijk ingeschreven, op een totaal van 107 inschrijvingen.

Verschil
Sommige verenigingen merkten niets van de nieuwe groep OWee-lopers. Vooral kleinere verenigingen kregen weinig mee van de extra studenten. Nova, Wolbodo en VGSD geven aan geen internationale bezoekers te hebben gehad tijdens de OWee.

Bij andere verenigingen schreef een enkele internationale student zich in. We hebben veel internationale studenten zien langskomen, vertelt CSR-abactis Mirte Golverdingen. Uiteindelijk heeft één van hen zich aangemeld.

De sportverenigingen deden het goed onder internationals. Bij roeivereniging Proteus-Eretes kwamen meer internationale studenten op bezoek dan andere jaren. Twintig van hen werden lid, op een totaal van 275 nieuwe leden. Volleybalvereniging Punch kreeg twaalf internationale aanmeldingen binnen. Dat is vergelijkbaar met eerdere jaren, zegt pandcommissaris Mitchel Elbertse.

Ook De Koornbeurs was populair bij de internationale studenten. 11 van de 46 aanmeldingen waren afkomstig van internationals. Volgens Koornbeurs-secretaris Wessel Roodenburg is dit relatief hoge aantal te danken aan de open en flexibele sfeer die er op de vereniging heerst.

Lotingen

Net als vorig jaar spant Laga de kroon wat betreft het totale aantal inschrijvingen. 484 studenten wilden lid worden van de roeivereniging. Niet voor iedereen was plek; na een loting heeft de vereniging uiteindelijk 250 studenten toegelaten. Ook Proteus had meer aanmeldingen dan plekken. Van de 373 studenten die zich aan hebben gemeld, kunnen er 275 lid worden. Dat zijn er meer dan vorig jaar. Toen lieten we 250 mensen toe, zegt Ilse van Milaan, commissaris Toerroeien bij Proteus. Maar we willen graag groeien als vereniging. Daarom zijn het er dit jaar wat meer.

Groei

CSR wist met 55 nieuwe leden een grotere lichting binnen te halen dan vorig jaar. Ook Broach was tevreden met een bovengemiddeld aantal van 22 inschrijvingen. Jazz-vereniging Groover had een recordaantal van 99 nieuwe inschrijvingen, waarmee het de groeiende lijn van de afgelopen jaren doorzet. Ik vermoed dat het komt doordat mensen de grotere verenigingen eerder links laten liggen, nu die vaker negatief in het nieuws komen, geeft Groover-lid Lars Hoogland als verklaring. Daardoor kiezen mensen denk ik eerder voor een cultuur- of sportvereniging.

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire