Hoe GreenTU de TU van binnenuit wil verduurzamen

Het GreenTU-initiatief wil duurzaamheid bevorderen door te netwerken tussen studenten en docenten. Nu is er het Groene Draad Initiatief. Wat mogen we daarvan verwachten?

De afgelopen jaren is een groen netwerk ontstaan op de campus. (Foto: Pxhere)

De groene golf in Delft begin in 2014 als de ‘Sustainability Community’. Een kleine vier jaar geleden wilden vier studenten op de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Materiaalwetenschappen (3mE) meer aandacht voor duurzaamheid in het onderwijs. Ze namen het initiatief voor een beweging onder de speelse naam Green-mE en produceerden een nieuwe gids voor eerstejaars, een video over ecologisch ontwerpen en een website met onderwijsmateriaal. In 2020 breidde het netwerk zich uit naar de faculteiten Bouwkunde (BKGreen) en Techniek, Bestuur & Management (TPM’s GreenTeam) en de meeste andere faculteiten. Inmiddels heeft de groene golf de hele campus bereikt en is GreenTU de overkoepelende organisatie, die eerder Green Office heette. Wat kunnen we komend jaar van hen verwachten?

Ambities
Tim Kaasjager, voorzitter van het GreenTeam op de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) vertelt: “Wij gaan de universiteit helpen haar duurzaamheidsambities waar te maken.” Die ambities zijn groot en strekken zich uit over onderwijs, onderzoek en de eigen campus. Ze worden genoemd op een speciale website, die geïnspireerd is op de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. De GreenTeams gaan de TU dus duurzamer maken. Maar hoe dan?

“Op een faculteit is de aanpak van een GreenTeam, dat meestal uit drie tot vier studenten bestaat, vooral kleinschalig en concreet. Op TNW bijvoorbeeld waren we ontevreden over het energiegebruik van het oude natuurkundegebouw, maar we hebben er in overleg met de facultaire manager voor gekozen om ons nu eerst te richten op onderwijs omdat we daar meer invloed op konden hebben.” Zo werd bij een inleidend practicum een experiment met zonnecellen opgenomen, en bij het vak elektriciteit & magnetisme wordt nu als voorbeeld de opslag van windenergie behandeld.

Groene draad
“GreenTeams van andere faculteiten kunnen andere keuzes maken. De teams hebben zo’n twee tot drie keer per half jaar contact met elkaar als leden van GreenTU. Daar leren we van elkaars ervaringen.”

Een voorbeeld daarvan is de constructie die ‘Groene Draad’ genoemd wordt. Die houdt in dat het college van bestuur geld heeft vrijgemaakt waarmee GreenTeams onderwijsassistenten (teaching assistants of TA’s) kunnen inhuren om veranderingen in vakken uit te werken. “Dat is voor de TU een goedkope manier om aan de klimaatdoelstellingen te werken”, merkt Kaasjager op.

‘Kritiek is nog geen afwijzing, heb ik geleerd’

Het enthousiasme van docenten voor de verduurzaming loopt uiteen, heeft de natuurkundestudent ervaren. Hij kreeg energie van docenten die zelf aan de slag gingen om nieuwe lesstof te ontwikkelen. Anderen waren meer afhoudend en begroetten hem met kritische vragen. “Maar kritiek is nog geen afwijzing, heb ik geleerd”, aldus Kaasjager. “Als je met een goed uitgewerkt plan komt is er veel mogelijk.”

Vanaf september zal het huidige GreenTeam op TNW hun opvolgers inwerken. Of die zich ook op onderwijs zullen richten, of liever een ander speerpunt kiezen is aan hen. Studenten aan het eind van hun bachelor, of het begin van hun master zijn de ideale kandidaten voor de GreenTeams omdat ze goed bekend zijn met de verschillende vakken en docenten.

– Artikel aangepast op 23 augustus na email van GreenTU’s secretaris

Wetenschapsredacteur Jos Wassink