Studenten willen 3mE duurzamer maken

Onder de naam Green-mE zetten vier studenten zich in voor een duurzamere faculteit. Ze schreven een handleiding met tips voor 3mE-studenten.

“Studenten willen zich met duurzaamheid bezighouden, maar weten niet goed waar te beginnen”, vertelt commissielid Barbara de Vries. Ze is sinds dit collegejaar onderdeel van Green-mE, dat jaarlijks gevormd wordt door een nieuwe lichting studenten. Om de studenten te helpen, schreef de groep een handleiding. Rick van den Brink, commissielid en samensteller van de handleiding, wil dat Green-mE een pro-actieve rol aanneemt. “Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat er snel meer kennis komt over duurzaamheid in het onderwijs.”

In de handleiding staan onder andere methoden voor studenten om na te gaan hoe duurzaam iets is. De Vries geeft het Strategy Wheel als voorbeeld. “Dat is een soort spinnenweb met acht assen, die elk een ander deel van het productieproces voorstellen. Per as kun je een waarde invullen. Hierdoor kun je zien dat een verandering soms zorgt voor verduurzaming op één punt, maar dat het geheel er in verhouding niet altijd duurzamer van wordt.”

Actie ondernemen
Het studenteninitiatief startte in 2016. Binnen de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE) was toen geen georganiseerde aandacht voor duurzaamheid. Green-mE begon daarom een oriënterend onderzoek onder studenten en docenten van de faculteit. “Iedereen vond verduurzamen belangrijk, maar niemand vond het belangrijk genoeg om zelf actie te ondernemen”, zegt De Vries.

Green-mE legde de resultaten van het verkennende onderzoek voor aan 3mE-onderwijsdirecteur Hans Hellendoorn. Die vond de adviezen niet concreet genoeg. “Het was niet helemaal duidelijk hoe het in het onderwijs kon worden opgenomen”, zegt Hellendoorn. In het daarop volgende jaar dachten de studenten van Green-mE daarom na over het toepassen van de ideeën in de praktijk. Dit resulteerde in een praktische handleiding voor studenten. Die is wel meteen opgenomen in het onderwijs. “Er staan bruikbare handvaten in voor studenten, die ze meteen kunnen toepassen”, vindt Hellendoorn.

“Eerstejaarsstudenten werktuigbouwkunde moeten de handleiding gebruiken in aankomende projecten”, zegt de Vries. “Dit maakt het makkelijk om met duurzaamheid aan de slag te gaan, omdat het nu onderdeel is van een grotere opdracht die je toch al moet doen.”

Gastcollege
Green-mE is op dit moment bezig met het voorbereiden van een gastcollege, dat in de bestaande reeks projectcolleges voor eerstejaars werktuigbouwkunde wordt opgenomen. Ze willen het college vooral laagdrempelig houden. “We laten zien hoe studenten duurzaamheid kunnen toepassen in een studieproject. De drempel om dat te doen was voor studenten te hoog. We hopen dat te veranderen.”

De aandacht voor duurzaamheid bij 3mE kan en moet volgens onderwijsdirecteur Hellendoorn beter. “Er is al een docent die heeft gezegd dat hij geen olie- en gasvoorbeelden meer gebruikt als hij het heeft over een verbrandingscyclus. Dat zou iedere docent moeten doen.” Hij ziet Green-mE als een belangrijke spiegel voor het onderwijs. “Zij geven het aan als er wat op aan te merken valt. Dat houdt ons scherp.”

Uiteindelijk ligt de verandering van het onderwijs bij docenten, vindt hij. De bereidheid daartoe is groter dan hij dacht. “Docenten zien ook dat het minder gaat met het milieu en zij willen daar in hun onderwijs graag rekening mee houden.” De Green Office Delft, waar Green-mE mee samenwerkt, onderzoekt de mogelijkheid om soortgelijke teams ook op andere faculteiten op te zetten.

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire