Hoe de campus er straks uit moet zien

Het ‘oude pand’ van biotechnologie en het Science Centre gaan binnenkort in de verkoop. Het hart en het zuidelijk deel van de campus moeten meer één gebied worden.

Aan de slag met een maquette van de campus. (Foto: Connie van Uffelen)

De TU trekt zich terug uit het gebied TU-noord (Mijnbouwstraat tot Kanaalweg), bleek maandag bij een brainstormsessie over de toekomstige inrichting van de campus. Directeur Campus and Real Estate Anja Stokkers vertelde dat het Science Centre en het oude pand van biotechnologie binnenkort in de verkoop gaan. De universiteit wil in het gebied graag iets dat linkt aan RoboValley, wat nu in het ‘oude’ biotechnologie zit. De TU overlegt met de gemeente, maar Stokkers wilde er verder niets over kwijt.

Navraag bij hoofd Science Centre Michael van der Meer leert dat het de bedoeling is dat het museum in het pand blijft en dat de universiteit de ruimte gaat huren. “Dat is redelijk nieuw in de museumwereld: dat de gebouweigenaar een commerciële partij is.” Het is volgens Van der Meer ‘koffiedik kijken’ hoe dat zich ontwikkelt.

Stokkers schetste hoe de campus door de jaren heen opschoof vanuit de stad. Tot aan 1900 zat de TU, toen nog Technische Hogeschool (TH), verspreid over de binnenstad. Van 1900 tot 1945 kwam de TH meer naar de rand van de stad met monumentale gebouwen aan de Schie. Pas na de oorlog ontstond de universiteitswijk, met rond 1960 de Mekelweg als levensader van de campus.

In de loop der jaren kwamen er echter steeds meer auto’s en parkeerterreinen aan de voorkant van de gebouwen. Met de opening van het Mekelpark verdwenen deze naar de achterkant en hebben gebouwen meerdere ingangen.

Groot park

Rond 2040 moet de campus nog meer een park zijn. “Een groot park met ook lege plekken zodat de universiteit weer een volgend nieuw gebouw kan neerzetten”, aldus Stokkers. In het park staat de voetganger centraal, is de fiets ‘te gast’ en zijn auto’s onwenselijk. Mobiliteit is volgens Stokkers een groot knelpunt geworden. “Er zijn piekuren waarin je de snelweg moeilijk op en af komt.” De tram moet straks de ‘aanjager’  van de campus worden.

De TU wil het middendeel van de campus meer verbinden met het zuidelijke deel, omdat die nu gescheiden zijn door de Kruithuisweg. De universiteit denkt daarom aan het maken van een fietsring over de campus, met daarbuiten een autoring met parkeergebouwen. Een voorbeeld daarvan is de garage die straks verrijst op de parkeerplaats bij X.

Fietsring

De fietsring zou dan onder meer lopen over de Leeghwaterstraat en de parallelweg langs de Schoemakerstraat. Binnen die ring komen dan ook meer fietsgarages zoals Coffee and Bikes. Ook moeten er aantrekkelijker voetgangersverbindingen komen.

Stokkers vertelde verder dat het buitengebied achter Civiele Techniek en Geowetenschappen opnieuw wordt ingericht. De waterplek wordt een buitenlab voor de faculteit. “De hallen achter Civiel, zoals de Dreamhall, blijven. Dat zijn monumenten.”

In het gebied rond TNW-zuid komt huisvesting voor het deel van de faculteit dat nog in het ‘oude’ Technische Natuurwetenschappen zit. Ook komt er ruimte voor de Cleanroom, QuTech en een algemeen onderwijsgebouw.

Puppy’s

Na Stokkers’ presentatie konden bezoekers met elkaar discussiëren en aan de hand van maquettes zien welke mogelijkheden er zijn om de campus te ontwikkelen. Op een muur noteerden ze hun ideeën voor de campus: meer picknicktafels, betere voetgangerspaden, energieopwekkende fietspaden en slimme lantaarnpalen, maar ook puppy’s tegen stress en grafstenen met zonnepanelen.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl