Nieuwe parkeergarage bij X

Op een deel van het parkeerterrein voor X, het voormalige Sport & Cultuur, komt een demontabele parkeergarage.

Op deze strook moet de parkeergarage komen. (Foto: Connie van Uffelen)

De vierhonderd parkeerplaatsen in het gebied achter de faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen – het Stevingebied – worden ‘verplaatst’ naar een garage op het parkeerterrein bij X. Dat is volgens de TU nodig voor de verkeersveiligheid achter civiel.

Nieuw onderwijsgebouw

Het Stevingebied gaat de komende jaren op de schop. Vanwege de enorme groei van het aantal studenten laat de TU volgend jaar het nieuwe onderwijsgebouw Echo bouwen, met daarin 1600 onderwijsplekken waarvan er 300 studieplekken zijn. Echo grenst straks aan het pand waarin begin dit jaar de afdelingen wiskunde en informatica trokken, de Van Mourik Broekmanweg 6. Eerder al verrees aan de noordkant van het gebied de hoge studentenflat aan de Stieltjesweg met daaronder horeca en een supermarkt.

Voetgangersbrug

Al deze ontwikkelingen leveren extra verkeer op van fietsers en voetgangers. De TU wil daarom parkeren uit het Stevingebied concentreren aan de rand van de campus. Met de gemeente is afgesproken dat parkeerplaatsen binnen een straal van achthonderd meter moeten liggen, zegt TU-ontwikkelaar Heleen ter Ellen. Daarom is de garage gepland op een strook van het parkeerterrein bij X en zal er een extra voetgangersbrug bij worden gebouwd om de loopafstanden zo kort mogelijk te houden.

Oplevering begin 2020

De bouw van de garage begint volgend jaar en de oplevering wordt begin 2020 verwacht. Met de komst van de garage breidt het aantal plekken op het parkeerterrein bij X uit van 450 naar 850. Parkeren blijft gratis. Pas als deze parkeergarage er staat, zegt Ter Ellen, wordt het Stevingebied heringericht. Zo wordt de vijver voor de Bouwcampus aan de Van der Burghweg groter en komt er meer groen in het Stevingebied.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl