Ongecategoriseerd

Het dagelijks leven van Delftse studenten in Chili

De masterstudenten die in het Chileense Concepción aan het Valdivia-project werken, raken al aardig ingeburgerd.

Barbecueën bij Diego, een deskundige op het gebied van rivieren.

Met zes universiteiten is Concepción dé studentenstad van Chili. Dit merk je vooral ook aan de grote hoeveelheid cafeetjes. Een populaire spot is de Plaza de Peru in het centrum. Typerend voor de cafeetjes hier is het zittend borrelen. Met een lekkere Kunstmann (het lokale bier) oefenen we Spaans met de Chilenen in de kroeg of kijken we samen voetbal als Chili speelt. Als we willen dansen, pakken we de taxi naar Casa de Salud. Casa de Salud is the place to be waar je in vijf verschillende zalen vermaakt wordt met live bandjes en hitjes.

Wekelijks gaan we een paar keer hardlopen in het park

Ons appartement is downtown, vlak naast Plaza de Peru. Om naar de universiteit te komen moeten we een kwartiertje met de bus. Rond vijf uur pakken we vaak de bus terug naar huis om vervolgens lekker naar het park te gaan of naar de gym of het zwembad in ons appartementencomplex. Wekelijks gaan we een paar keer hardlopen in het park om te trainen voor de hardloopwedstrijd van volgende week. Deze wedstrijd wordt een tien kilometer lange route langs de rivier, een mooie ervaring.

Het knusse appartementje ligt op de vierde etage en bestaat uit een woonkamer, keuken en twee slaapkamers met bijbehorende badkamer. Vanaf huis is het maar vijf minuten lopen naar de winkelstraat waar we elke dag onze boodschappen doen.

Voor Chilenen is de lunch de hoofdmaaltijd van de dag, maar wij houden ons lekker aan de Hollandse gewoontes en eten elke avond gezellig thuis met zijn zessen. Nadat we afgelopen weekend bij onze begeleider hebben gebarbecued, hebben we onze begeleiders uitgenodigd om over twee weken bij ons te komen eten in het appartement. Dat belooft gezellig te worden!

Op de website van de Universidad Católica de la Santisima Concepción staat een interview waarin wij ons voorstellen en waarin we vertellen waar wij ons gedurende acht weken mee bezig houden. Als je geen Spaans leest, probeer translate!

Ben je intussen benieuwd naar de inhoud van ons project? Ga dan naar onze website: valdiviaproject.com

Ons vorige blog gemist? Lees het hier

Vlnr: dr. Rafael Aranguiz (begeleider vanuit de UCSC in Conceptión), Charlotte van den Berg (TIL), Jeffrey Groot (HE), Rutger Bax (HE), Tim van Domburg (HE), Ellis van Gorp (TIL) en Umbriël Post (WM).

CV

TU-masterstudenten Charlotte van den Berg, Jeffrey Groot, Rutger Bax, Tim van Domburg, Ellis van Gorp en Umbriël Post bloggen de komende weken over hun belevenissen in Chili. Charlotte en Ellis doen de master transport, infrastructure and logistics. Jeffrey, Tim en Rutger studeren hydraulic engineering en Umbriël doet de master watermanagement.