Ongecategoriseerd

Hoe leven Delftse studenten op een Chileense universiteit?

De koffievoorkeuren van Delftse studenten zijn alom bekend in Chili, zo merken onze Delta Lab-studenten. Zij vinden steeds beter hun draai aan de Universidad Católica de la Santisima Concepción.

Ons kantoortje met beginnend vanaf links: Umbriël, begeleider Rafael, Charlotte, Ellis en docent transport Solange.

We zijn niet de eerste Delftse studenten in Chili. TU-studenten komen alweer acht jaar op de Universidad Católica de la Santisima Concepción om multidisciplinaire projecten te doen. De Chilenen zijn daar erg trots op; we worden met open armen ontvangen door het departement voor civiele techniek.

Op dat departement ontmoeten we verschillende docenten en mensen van de administratie. De docenten zijn enthousiast over ons project en dus erg behulpzaam. Zo helpen ze ons bijvoorbeeld bij het verkrijgen van data, het maken van een computermodel en het vertalen van Spaans naar Engels. De communicatie verloopt goed: wekelijks bespreken we de vorderingen van het project met een van de docenten.

Geen genoegen met oploskoffie

Onze begeleiders spreken goed Engels. De rest van de universiteit blijkt minder internationaal ingesteld als bijvoorbeeld de TU Delft. Er zijn maar weinig buitenlandse studenten op de campus. Wij Nederlanders staan er na acht jaar lang projecten uitvoeren om bekend dat we veel koffie drinken en geen genoegen nemen met oploskoffie. De traditie om elke dag in de kantine lekkere koffie te halen, houden wij met plezier in stand.

Vijf dagen per week, van negen tot vijf, zijn we op de universiteit aan het werk in ons eigen kantoortje. In die tijd zijn we niet alleen bezig met het project. We volgen ook drie uur per week Spaanse les. Erg leerzaam en een nuttige afleiding van het project, een echte aanrader voor studenten die in het buitenland gaan studeren. Verder gaan we een aantal uur per week naar de gym of zijn we te vinden op de tennisbaan of het voetbalveld.

Op de website van de Universidad Católica de la Santisima Concepción staat een interview waarin wij ons voorstellen en waarin we vertellen waar wij ons gedurende acht weken mee bezig houden. Als je geen Spaans leest, probeer translate!

Ben je intussen benieuwd naar de inhoud van ons project? Ga dan naar onze website: valdiviaproject.com

Ons vorige blog gemist? Lees het in het Nederlands en in het Engels.

Vlnr: dr. Rafael Aranguiz (begeleider vanuit de UCSC in Conceptión), Charlotte van den Berg (TIL), Jeffrey Groot (HE), Rutger Bax (HE), Tim van Domburg (HE), Ellis van Gorp (TIL) en Umbriël Post (WM).

CV

TU-masterstudenten Charlotte van den Berg, Jeffrey Groot, Rutger Bax, Tim van Domburg, Ellis van Gorp en Umbriël Post bloggen de komende weken over hun belevenissen in Chili. Charlotte en Ellis doen de master transport, infrastructure and logistics. Jeffrey, Tim en Rutger studeren hydraulic engineering en Umbriël doet de master watermanagement.