Wetenschap

Help Delftse studenten satelliet de ruimte in

Hij is bijna klaar, de jubileumsatelliet van L&R-studievereniging VSV Leonardo da Vinci. Nu nog de lancering. Daarvoor is een crowdfunding gestart.

TU-studenten Stef Crum en Bastiaan Bosman pitchen de Da Vinci-satelliet tegenover commissaris van de koning in Zuid-Holland Jaap Smit. (Foto: VSV Leonardo da Vinci)

Normaal gesproken is het duurder, maar vanwege alle goodwill kan de Da Vinci-satelliet voor 80 duizend dollar later dit jaar mee de ruimte in. Ondanks bijdragen van alle kanten komen ze daarvoor nog 30 duizend euro tekort. In de komende zes weken hopen de studenten dat bedrag met een crowdfunding-campagne bijeen te brengen.

De bouw van de satelliet ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van VSV Leonardo da Vinci begon een jaar geleden.  Het idee was een educatieve satelliet te bouwen waar schoolkinderen mee konden werken. “We willen ruimtetechnologie in het klaslokaal halen en de satelliet dichter bij de belevingswereld van kinderen brengen”, vertelt teammanager Mitchell de Keijzer in een zoombijeenkomst.

Seppe Delegin Willekens vertelt namens het educatieteam dat er twee verschillende projecten (pay loads) aan boord zijn; voor lager en middelbaar onderwijs.

Kinderen uit het lager onderwijs willen vooral spelen, en daar is de dobbelmachine (dice pay load) voor ontworpen. Op afstand aangezet laat de automaat drie dobbelstenen korte tijd vrij zweven en klemt ze daarna weer tegen het venster. Het apparaat, gemaakt door leerlingen van de Leidse Instrumentmakersschool, is klaar. Het zal binnenkort gewichtloos getest worden tijdens een aantal paraboolvluchten met de Cessna van de TU Delft.

Effect van straling
Voor het middelbaar onderwijs is een demo gebouwd rondom een geheugenkaart. Scholieren kunnen een afbeelding uploaden naar de satelliet. Die wordt dan opgeslagen in de geheugenkaart die blootstaat aan kosmische straling. Na een paar rondjes om de aarde kunnen ze de afbeelding weer downloaden waarbij er grote kans bestaat dat die is aangetast. “Afhankelijk van de codering kunnen er strepen in gekomen zijn, de kleur kan zijn verschoten of er vallen gaten in”, legt technisch manager Stef Crum het effect van een bit-flip uit. Op die manier ervaren leerlingen het effect van hoogenergetische straling in de ruimte.

Delegin Willekens vertelt dat de studenten educatieve programma’s hebben ontwikkeld rond beide projecten met ‘missies’ om docenten te ondersteunen.

Maar ja, dan moet de satelliet eerst de ruimte in. Daarvoor klopte de studievereniging aan bij het TU Delft universiteitsfonds dat ervaring heeft met dergelijke acties. De studenten richten zich met hun campagne op studenten, alumni, verenigingen in de ruimtevaart, en verder op iedereen die het een sympathiek initiatief vindt. De actie die op 26 april van start gaat loopt tot ongeveer half juni.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl