Wetenschap

L&R-studenten bouwen een jubileum satelliet

Studenten maken een monument in de ruimte ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van studievereniging VSV Leonardo da Vinci. Bouw van de satelliet begint na de coronastop.

Wat willen schoolkinderen leren over de ruimte, vroegen TU-studenten zich af. (Foto: VSV Da Vinci)

Voordat de scholen vorige week dicht gingen, bezochten leden van de studievereniging VSV Leonardo da Vinci regelmatig basisscholen om kinderen te ontmoeten. De studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek willen hun enthousiasme over ruimte en technologie namelijk graag delen. “We waren ook benieuwd naar wat zij wilden leren over de ruimte”, zegt Mitchell de Keijzer, bachelorcommissaris bij de studievereniging. Hij is ook secretaris bij het Da Vinci satellietproject ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de studievereniging. “Het bleek dat kinderen vooral wilden spelen”, zegt De Keijzer. “Na de ontwerpcompetitie voor schoolkinderen ontstond het idee een satelliet te bouwen die kon dobbelen.”

Maar gaat dobbelen wel zonder zwaartekracht? De Keijzer legt uit dat hun cubesat afwisselend de dobbelstenen los zal laten zweven en ze vastklemmen tegen het buitenvenster. Zie het als de ruimtevariant van dobbelen. Er is ook een mechanisme dat de dobbelstenen na de klem een zetje geeft. Anders zouden ze voor altijd in dezelfde stand blijven.

Aan boord is een camera om de dobbelstenen te filmen. Als het lukt om de satelliet te stabiliseren, zie je daarbij de aarde op de achtergrond. Onderwijzers krijgen een lespakket met een link of een app die ze verbinding verschaft tot de jubileumsatelliet. De L&R-studenten zijn zich ervan bewust dat hun cadeau aan schoolkinderen geen extra belasting voor de leerkrachten mag betekenen.

Leerlingen van de Leidse Instrumentmakersschool zullen het gedeelte met de dobbelstenen bouwen. Delftse studenten verzorgen de rest van de cubesat. Onderdelen en materialen komen van verschillende Nederlandse ruimtevaartbedrijven, zegt De Keijzer. Hij vertrouwt erop dat de bouw kan beginnen zodra de coronacrisis voorbij is.

De Da Vinci-satelliet is het derde ‘monument’van de jubilerende studievereniging. In 1955 vierde VSV Leonardo da Vinci het tienjarig bestaan met een monument in Ede ter herinnering aan de eerste Nederlandse gemotoriseerde vlucht die daar in 1910 had plaatsgevonden. Op het lustrum in 1960 schonk de studievereniging een betonnen beeld aan de gemeente Den Haag op de plaats waar in 1850 vanuit de paleistuin de eerste heteluchtballon was opgestegen. Volgens De Keijzer moet het beeld er nog staan.

Astronaut Andre Kuipers gaf het studentproject zijn zegen. (Foto: VSV Da Vinci)

Anders dan de voorgangers zal het derde ‘monument’ niet verankerd zijn in de aarde, maar er hoog boven zweven. De studenten hopen midden volgend jaar (2021) een lift te regelen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl