Genderneutrale toiletten bij X

In sport- en cultuurcentrum X zijn vanaf donderdag 19 januari meerdere genderneutrale toiletten te vinden. Genderneutrale kleedruimtes zijn er al iets langer: die deden half december 2022 hun intrede. “Met deze aanpassing hopen we een volgende stap te zetten in het bieden van een veilige en inclusieve plek voor iedereen”, schrijft X in een persbericht.

Donderdag leggen medewerkers van X de laatste hand aan de bewegwijzering en de bordjes op deuren. De toiletten zelf worden niet ingrijpend aangepast, wel worden hygiëneboxen bijgeplaatst.

Momenteel hebben alle Nederlandse universiteiten genderneutrale toiletten, bleek eind vorig jaar uit onderzoek van samenwerkende universiteits- en hogeschoolmedia. Ook Delta deed aan dit onderzoek mee. De toiletten op de TU Delft zijn er gekomen op initiatief van Oras en Lijst Bèta, de  twee partijen in de centrale studentenraad. Het is de bedoeling dat uiteindelijk elk TU-gebouw een blok genderneutrale toiletten krijgt.

Waar je de genderneutrale kleedkamers en toiletten kunt vinden, is te zien in deze plattegrond van X:

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl