Roep om genderneutrale toiletten op de campus

Op steeds meer universiteiten zijn genderneutrale toiletten te vinden. Maar op de TU Delft nog niet. De studentenraad wil daar verandering in brengen.

(Illustratie: Rawpixel / Freepik, Bewerking: Marjolein van der Veldt)

Bij ieder toiletbezoek een gedwongen keuze maken tussen man en vrouw, het zorgt bij een groep TU-studenten en medewerkers voor ongemak, stress en een gevoel van onveiligheid, vertelde studentenraadslid Rutger Blijleven (Oras) vorige week woensdag tijdens het maandelijkse overleg met vicerector magnificus Rob Mudde.

Blijleven ontving hierover signalen van TrueU, het lhbt-netwerk voor TU-medewerkers en de lhbt+-jongerenvereniging Outsite. “Zij maken deze problematiek van dichtbij mee en benadrukken dat er grote behoefte is aan zulke toiletten.”

Hij wees erop dat de universiteit in haar gedragscode uitspreekt ernaar te streven zo inclusief mogelijk te zijn. “Genderneutrale toiletten dragen bij aan dat gevoel van inclusiviteit. Daarnaast hebben andere universiteiten en hogescholen al concrete stappen genomen, wat gaat de TU doen?”

Onderzoeken
Mudde kon zich goed indenken dat het gebrek aan genderneutrale toiletten voor een deel van de TU-populatie een probleem is. “Het eerste dat mij te binnen schiet is dat een aantal van de nu voor mannen ingerichte toiletten – waar urinoirs hangen – op de schop moet.” Vrouwentoiletten verklaren tot genderneutraal toilet vond hij geen optie, “daarvan zijn er al minder, al zou het qua inrichting wel makkelijker zijn.”

Op de vraag of de TU wil onderzoeken of het mogelijk is om bestaande toiletten om te bouwen, antwoordde Mudde bevestigend. “Ik zal het aan Campus Real Estate (CRE) en Facilitair Management (FM) voorleggen. Zij kunnen in kaart brengen welke toiletten goed bereikbaar zijn en makkelijk om te bouwen én wat het bijbehorende financiële plaatje is.”

Hoewel het eerste genderneutrale toilet op de campus voorlopig op zich laat wachten, beloofde Mudde wel de vraag voor te leggen om genderneutrale toiletten voortaan als standaard in de nieuwbouwplannen op te nemen. Een update volgt in de volgende vergadering.

Background vector created by rawpixel.com – www.freepik.com

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl