Genderneutrale kledingvoorschriften voor promoties

De kledingvoorschriften voor promoties aan de TU Delft maken vanaf 1 januari 2018 geen onderscheid meer tussen mannen en vrouwen.

Promotieplechtigheid aan de TU Delft, ter illustratie. (Foto: Sam Rentmeester)

Nu nog staat in het ‘Uitvoeringsbesluit Promotiereglement’ voor mannen en vrouwen afzonderlijk beschreven wat zij geacht worden te dragen. ‘Heren hoogleraren’ dragen onder hun toga een donker kostuum, ‘dames hoogleraren’ ‘zwarte, donkerblauwe of donkergrijze kleding’. Voor mannelijke en vrouwelijke leden van de promotiecommissie en mannelijke en vrouwelijke promovendi, paranimfen en pedellen is er een soortgelijk onderscheid.

De nieuwe kledingvoorschriften reppen niet meer van mannen en vrouwen. Wel doen de rok en de jurk hun intrede, voor iedereen. Hoogleraren dragen onder hun toga ‘een donkere pantalon of rok’. Leden van de promotiecommissie dragen een zwart jacquet of ‘een zwarte, donkergrijze of donkerblauwe jurk of rok’. Promovendi en paranimfen dragen een zwart rokkostuum of ‘een zwarte, donkergrijze of donkerblauwe jurk of rok’. De pedellen dragen ‘een donker kostuum’.

Geen uitzondering meer voor bijzondere gevallen

De directe aanleiding voor de wijziging van de kledingvoorschriften is volgens conrector Peter Wieringa het advies geweest van de Commissie voor Geschillen Promoties in de zaak van Michael Afanasyev. Hij wil promoveren in piratenpak, maar de TU staat dat niet toe.

Ook de Commissie voor Geschillen Promoties zag geen aanleiding om Afanasyev in piratenpak te laten promoveren, maar adviseerde de universiteit wel om de geldende kledingvoorschriften nog eens tegen het licht te houden. Met discussies over diversiteit en inclusiviteit in het achterhoofd heeft de universiteit toen gekozen voor genderneutrale kledingvoorschriften.

Uitzonderingen blijven mogelijk voor ‘protocollaire kleding behorend bij een academische cultuur of academische traditie’. Een uitzonderingsbepaling voor bijzondere gevallen is uit het reglement geschrapt.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl