Geen promotie in piratenpak

Tijdens een promotieplechtigheid dragen sommige mensen een hoofddoek, een keppeltje of een ander symbool van hun geloof. Waarom zou iemand dan niet in piratenpak mogen promoveren, wil TU-promovendus Michael Afanasyev weten.

Michael Afanasyev (second right) filed a complaint at the Netherlands Institute for Human Rights.

Voormalig Delta-columnist en CiTG-promovendus Michael Afanasyev noemt zich priester in de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster. Hij wil promoveren in daarbij horende kleding. “Ik heb aan het College voor promoties gevraagd om in de traditionele ceremoniele kleding van mijn ambt als priester (piraten kostuum, uiteraard) te mogen promoveren”, mailde hij eerder aan Delta. “Het College heeft mijn verzoek afgewezen. Ik heb daarover een klacht ingediend bij het College voor de Rechten van de Mens.”

Vergiet

Volgens de aanhangers van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster zou de wereld zijn geschapen door deze rondvliegende god met gehaktbal-ogen. Leden van deze parodiereligie nemen hun grap bloedserieus. In plaats van een hoofddoek of keppeltje dragen ze graag een vergiet op hun hoofd. Daarmee willen ze ook op de foto voor hun paspoort. Ze voeren rechtszaken als dit niet wordt toegestaan.

Logo van het vliegende spaghettimonster, een variant op het christelijke ichthus-teken. (Illustratie: HOP)

Ook piraten spelen een rol in het geloof van de ‘pastafari’. Ze beweren dat aardbevingen, orkanen en de opwarming van de aarde samenhangen met de afname van het aantal piraten sinds het jaar 1800. Daarom kleden ze zich bij gelegenheid als piraat. Afanasyev wilde dit dus ook doen tijdens zijn promotieplechtigheid.

Piratenkostuum

De promotieplechtigheid is een academische ceremonie met een “ingetogen karakter”, zegt een TU-woordvoerder echter. “Daarbij hoort passende, formele kleding. Een piratenkostuum vindt de TU Delft bij deze gelegenheid niet passend.”

De universiteit heeft geen problemen met “een accent uit de persoonlijke levenssfeer”, zoals een keppeltje of hoofddoek. “Een ingetogen hoofddeksel dat uiting geeft aan de overtuiging van betrokkene en recht doet aan het ingetogen karakter zou de universiteit bijvoorbeeld mogelijk wel toestaan.” Hij zegt niet of een vergiet ingetogen genoeg is.

Profeet

Het pastafarisme is in 2005 bedacht door Bobby Henderson, toen op scholen in de Amerikaanse staat Kansas niet alleen de evolutieleer moest worden onderwezen, maar ook de theorie van ‘intelligent design’: het idee dat er een goddelijk ontwerp in de natuur zichtbaar is. Dan kun je nog veel meer religieuze theorieën onderwijzen, stelde Henderson, bijvoorbeeld zijn eigen theorie dat een vliegend spaghettimonster de aarde heeft geschapen. Deze vrolijke religiekritiek verspreidde zich al snel als een echt geloof, compleet met feestdagen, rituelen en symbolen.

Overigens zegt Afanasyev dat de zaak bij het College voor de Rechten van de Mens voor hem om een algemener principe gaat: “Mijn bedoeling is om te pleiten voor gelijke behandeling en vrijheid van geloof aan de TU Delft, niet om het pastafarianisme te promoten.” Eerder schoof hij ook met een vergiet op zijn hoofd aan bij een Delta-debat over stilteruimtes aan de TU, samen met vertegenwoordigers van andere levensovertuigingen.

De zitting bij het College voor de Rechten van de Mens zal plaatsvinden op 21 november.

Bas Belleman (HOP), Saskia Bonger

HOP Hoger Onderwijs Persbureau