Ongecategoriseerd

Een koor… en wat nu?

Vier Delftenaren zingen dit jaar mee met het Nederlands Studenten Kamerkoor, een projectkoor dat vanaf half februari negen concerten geeft door heel Nederland. In korte tijd moeten 38 vreemdelingen één hechte groep zien te vormen. Hoe doen ze dat?

Het gehele NSK tijdens een repetitieweekend in de Kathedrale Koorschool.

Veel repeteren en intensief aan de groepsvorming werken, dat maakt dat het elk jaar weer lukt met het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK). Wij hebben sinds ons eerste blog al twee volledige weekenden repeteren achter de rug. Vijf dagen bij elkaar om aan bijzondere muziek te werken. Na een derde weekend begin februari zullen we ons een week afzonderen van de bewoonde wereld om te repeteren in een accommodatie in een Brabants bos, alvorens we drie weekenden achtereen het hele land door reizen voor de negen concerten.

Wat voor muziek wij uitvoeren? Elk jaar kiest het artistieke team (de dirigent, repetitor en stemcoach) zorgvuldig een thema en kiezen zij hier muziek voor uit. Ieder jaar iets anders, al is het wel traditie om een nieuw geschreven opdrachtcompositie uit te voeren, en enkele stukken met een instrumentalist. De componist voor deze opdrachtcompositie is dit jaar Imre Ploeg, die het NSK niet vreemd is. Bij een aantal stukken worden we begeleid door harpiste Annoes van der Zande.

Het thema is dit jaar “Война и Мир” (Oorlog en Vrede). De stukken die wij zullen uitvoeren variëren van het intense ‘Friede auf Erden’ van Schönberg en het emotionele ‘Wie liegt die Stadt so wüst’ van Mauersberger tot een veel lichter arrangement van het bekende ‘Waterloo’ van Abba. Van ons zangers wordt verwacht dat wij zelf de noten in kunnen studeren, wat voor sommige stukken enorm lastig is. Op die manier kan de gezamenlijke repetitie zo nuttig mogelijk worden besteed aan het vormen van de wonderbaarlijke koorklank die dit project jaarlijks voortbrengt.

Het aftellen is inmiddels begonnen, nog minder dan een maand tot de concerten.

Jildert Denneman

• De uitvoeringen vinden plaats tussen vrijdag 16 februari en zaterdag 3 maart. Zie het programma.
  • Kaartjes (16 euro per stuk) koop je hier. Studenten krijgen korting en betalen slechts 10 euro.

Jildert (MST, bariton), Tijs (computer engineering, tenor), Sándor (civiele techniek, bas) en Mark (applied physics, bas) zijn dit jaar de Delftse deelnemers in het Nederlands Studenten Kamerkoor.

Delta Lab / Delta Lab offers you the opportunity to share anything you really care about with the entire University community. E-mail us at delta@tudelft.nl.