Ongecategoriseerd

[Blog] Zingen op hoog niveau

Technische studenten die zich naast hun studie bezighouden met muziek op hoog niveau: het is een fenomeen dat zich vaker voordoet dan je zou denken. Deze vier studenten zingen dit jaar mee met het Nederlands Studenten Kamerkoor, een projectkoor dat onder het thema “Война и Мир” (Oorlog en Vrede) na een korte, intensieve repetitieperiode negen concerten door heel Nederland gaat uitvoeren. We vertellen je over onze ervaringen in vier blogs.

V.l.n.r.: Jildert (bariton), Tijs (tenor), Sándor (bas) en Mark (bas).

Even voorstellen: Jildert (MST, bariton), Tijs (computer engineering, tenor), Sándor (civiele techniek, bas) en Mark (applied physics, bas). Ter verklaring: een tenor is een hoge mannenstem, een bas een lage mannenstem, en bariton zit ertussenin. We hebben allemaal zingen als hobby en studeren aan de TU. Voordat we bij het NSK terecht kwamen zongen we al bij het koor van Krashna Musika. Jildert en ik deden vorig jaar ook al mee met het NSK, waarna ik het bestuur in ben gegaan.

Je vraagt je inmiddels vast af wat het NSK precies is. Het is een kamerkoor, een groep van 38 studenten die op hoog niveau koormuziek van soms wel 19 aparte stemmen zingt. Omdat we een projectkoor zijn wisselen we ieder jaar van deelnemers en thema. In een serie intensieve repetitieweekenden en een hele repetitieweek repeteren we dan 12 stukken aan repertoire. Aan het einde van het proces heb je ontzettend veel over zingen geleerd en je houdt er ook vrienden uit heel Nederland aan over!

Jildert, Sándor, Mark en ik hebben in oktober allemaal auditie gedaan in Leiden. De dirigent en de stemcoach kijken dan of je bij het NSK past. De stemcoach leert je hoe je het beste je lichaam kunt gebruiken om te zingen – het blijft namelijk zeker niet bij je stembanden. Als blijkt dat je van voldoende niveau bent krijg je een stemsoort, bijvoorbeeld tenor, aangewezen en ben je officieel onderdeel van het NSK. Dan begint het pas echt!

Over twee weken zal Jildert vertellen over de repetities en de muziek de we uitvoeren.

Tijs Hol

• De uitvoeringen vinden plaats tussen vrijdag 16 februari en zaterdag 3 maart. Zie het programma.
  • Kaartjes (16 euro per stuk) koop je hier. Studenten krijgen korting en betalen slechts 10 euro.

Delta Lab / Delta Lab offers you the opportunity to share anything you really care about with the entire University community. E-mail us at delta@tudelft.nl.