Editor’s pick Delta campus 2018

From the making of a blue line to a remarkable statement of the Education Minister. Delta’s senior news editor made a selection of her favourite pieces in Dutch and English.

Connie van Uffelen (Photo: Marjolein van der Veldt)

The degree of latitude, seen from the Faculty of Civil Engineering and Geosciences. (Photo: Connie van Uffelen)
Blue line

Making science visible by drawing a blue line across campus. It was an idea of Professor Ramon Hanssen. Years ago he realised that the 52nd degree of latitude runs straight across campus. The funny thing about it, is that it has a time effect because the Eurasian continent is moving north east. In fact, today’s line is a little more to the south of the blue line. Luckily, this summer it ran over Professor Tim van der Hagen’s desk. A humorous note for Hanssen’s video on the making of… the blue line.

Read: Why is a blue line running across campus?

Ionica Smeets: “Mensen gaan eerder overstag door een anekdote of een verhaal, maar dat moet dan wel onderbouwd zijn met feiten.” (Foto: Sam Rentmeester)
Alumnus van het Jaar

Ze was naar eigen zeggen een erg brave Delftse student. De Leidse hoogleraar wetenschapscommunicatie Ionica Smeets werd dit jaar uitverkozen tot Alumnus van het Jaar. Ze heeft nog wel wat tips voor ingenieurs, want zet kaakchirurgen bij elkaar en ze hebben het over die twintig procent wel geslaagde nieuwe behandelingen, maar zet een groep civiel ingenieurs bij elkaar en het gaat over betonrot en pilaren die niet goed staan.

Lees: Hoe Ionica Smeets ingenieurs helpt om slimmer te communiceren.

Minister Ingrid van Engelshoven: “Needs must. Who benefits if there are so many students that the quality of education drops?” (Photo: Rijksoverheid)
International run on computer science and engineering

Early this year, TU Delft closed the preliminary registration of students from outside Europe for the Computer Science and Engineering bachelor programme. Discrimination: which is not allowed, concluded Professor of Law Paul Zoontjens of Tilburg University in a telephone call. That same evening, the Education Minister (and lawyer) Ingrid van Engelshoven came to a meeting in the Aula. A good opportunity to let her respond to Zoontjens. It resulted in a remarkable statement: Van Engelshoven said that she would not uphold the law of equal treatment.

Read: Minister: Needs must in Computer Science and Engineering

Het iconische gebouw van EWI. (Foto: Sam Rentmeester)
Voorkeur voor sloop EWI

Een landmark, zo kun je de markante oranje-blauwe toren van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica gerust noemen. Het 90 meter hoge pand is symbool van de universiteit in de stad. Maar voor hoe lang nog? Het college van bestuur wil het gemeentelijk monument slopen. Of en wanneer dat daadwerkelijk gebeurt valt nog te bezien. Komend jaar is het pand al 50 jaar in gebruik.

Lees: TU is eruit: voorkeur voor sloop EWI

Kat voor bieb. (Connie van Uffelen)
Kat in bieb

Bij Delta is ook ruimte voor wat luchtiger onderwerpen, zoals een roodwitte kat die een vaste bezoeker leek te worden van de UB. Tot groot plezier van de een, maar tot ongenoegen van de ander. Een luchtiger onderwerp mag ook wel een wat andere aanpak, daarom schreef ik het verhaal vanuit de kat zelf. Als experiment.

Lees: Kat in bieb

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen