Dit zijn de vijf duurste kamers in Delft

Paleis voor een prikkie? Dat kun je anno 2021 vergeten. Wat dacht je van zes vierkante meter voor bijna 400 euro? Dit zijn de vijf duurste kamers in Delft.

De duurste kamer in Delft kost je 67,14 euro per vierkante meter. (Foto's: Kamernet.nl)

1. Vrouwjuttenland, 7m2 voor 470 euro

Met een prijs van 67,14 per vierkante meter is dit de keizer onder de Delftse kamers. Voor de prijs krijg je een ‘knusse’ kamer van zeven vierkante meter inclusief bed, bank, en bureau. Eerlijk, dankzij de hoogslaper wordt de weinige ruimte optimaal benut.

Een lichtpuntje volgens de huidige drie bewoners van Huize VJ4? De buitenruimte! ‘De kamer is weliswaar niet groot, maar heeft wel een eigen balkon’.

2. Bosboom-Toussaintplein, 6m2 voor 390 euro

Een tweepersoonsbed en dan is deze kamer aan het Bosboom-Toussaintplein vol. Maar voor 65 euro per vierkante meter krijg je veel terug. Zo bevindt Casa BT zich op slechts vijf minuten fietsen van station Delft Campus en iedere woensdag is huisavond. Omdat de kamers niet groot zijn studeren de huisgenoten graag samen aan de tafel in de GR. Zie je dat niet zitten? Binnen tien minuten ben je bij de TU Delft Library.

3. Hendrick de Keyserweg, 7m2 voor 392 euro

De drie van Huize Hendrick zoeken een vierde musketier. Vlakbij het centrum en naast ‘het prachtige geel-blauwe gebouw waar kasten en Zweedse balletjes worden verkocht’ is een kamer van zeven vierkante meter beschikbaar. Een koopje voor middag- en avondzon tijdens het studeren en een extra berging op de gang.

4. De Colignystraat, 9m2 voor 550 euro

Intrekken bij een hospita, het lijkt iets van vervlogen tijden, maar is in de eenentwintigste eeuw voor veel huizenbezitters een aantrekkelijke optie. Neem deze volledig gemeubileerde kamer in de Colignystraat bijvoorbeeld. Op steenworp afstand van de campus deel je de badkamer en keuken met de moeder des huizes en haar zoon van twaalf. En dat voor slechts 61,11 euro per vierkante meter.

5. Menno ter Braaklaan, 12m2 voor 616 euro ecxl.

Gelegen nabij winkelcentrum De Hoven is een kamer in een ‘schoon en ruim’ appartement beschikbaar. Met twaalf vierkante meter mag je dit gerust een villa onder de kamers noemen. En daar betaal je voor. De prijs is 616 euro exclusief gas, water, licht en belastingen. Volgens de website Studentopkamers.nl is een student – afhankelijk van de woonsituatie, verbruik en eventuele huisgenoten – gemiddeld zo’n 100 tot 140 euro per maand kwijt aan vaste lasten. Uitgaande van het lage tarief komt deze kamer neer op 59,67 euro per vierkante meter. Voordeel: je kunt in deze kamer zonder problemen een tweepersoonsbed en kledingkast kwijt.

Best prijzig, maar het kan altijd erger. Wat dacht je van 9 vierkante meter voor 1000 euro in Amsterdam? Of 15 vierkante meter voor 800 euro in het Stay at 7 hotel in Rijswijk? Bijkomend nadeel: je hebt geen keuken, maar mag wel dagelijks tegen betaling aanschuiven in de eetzaal. Nee, dan deze kamer in Arnhem. Een onderkomen voor slechts 200 euro lijkt een buitenkansje, maar… waar zijn de ramen?

In 2019 betaalde je per vierkante meter kamer ruim 25 euro per maand. Wie nu voor die prijs een kamer zoekt, komt bedrogen uit. Van de 75 aangeboden kamers op Kamernet is slechts de helft beschikbaar voor maximaal 25 euro per vierkante meter.

Als uitwonende student telt elke cent, dus Delta zet de vijf duurste kamers per vierkante meter op een rij.

Deze lijst is samengesteld op 4 oktober 2021 op basis van het onzelfstandige kameraanbod op de websites Kamertje, Kamernet, Marktplaats, Pararius, het door Duwo gereguleerde Room.nl en Facebook.

1. Vrouwjuttenland, 7m2 voor 470 euro
Met een prijs van 67,14 per vierkante meter is dit de keizer onder de Delftse kamers. Voor de prijs krijg je een ‘knusse’ kamer van zeven vierkante meter inclusief bed, bank, en bureau. Eerlijk is eerlijk, dankzij de hoogslaper wordt de weinige ruimte optimaal benut.

2. Bosboom-Toussaintplein, 6m2 voor 390 euro
Een tweepersoonsbed erin en dan is deze kamer aan het Bosboom-Toussaintplein vol. Maar voor 65 euro per vierkante meter krijg je veel. Zo bevindt Casa BT zich op slechts vijf minuten fietsen van station Delft Campus en iedere woensdag is het huisavond. Omdat de kamers niet groot zijn, studeren de huisgenoten graag samen aan de tafel in de GR. Zie je dat niet zitten? Binnen tien minuten ben je in de TU Delft Library.

3. Hendrick de Keyserweg, 7m2 voor 392 euro

4. De Colignystraat, 9m2 voor 550 euro
Intrekken bij een hospita, het lijkt iets van vervlogen tijden, maar het is in de eenentwintigste eeuw voor veel huizenbezitters een aantrekkelijke optie. Neem deze volledig gemeubileerde kamer in de Colignystraat bijvoorbeeld. Op steenworp afstand van de campus deel je de badkamer en keuken met de moeder des huizes en haar zoon van twaalf. En dat voor slechts 61,11 euro per vierkante meter.

5. Menno ter Braaklaan, 12m2 voor 616 euro excl.
Gelegen nabij winkelcentrum De Hoven is een kamer in een ‘schoon en ruim’ appartement beschikbaar. Met twaalf vierkante meter mag je dit gerust een villa onder de kamers noemen. En daar betaal je voor. De prijs is 616 euro exclusief gas, water, licht en belastingen. Volgens de website Studentopkamers.nl is een student – afhankelijk van de woonsituatie, verbruik en eventuele huisgenoten – gemiddeld zo’n 100 tot 140 euro per maand kwijt aan vaste lasten. Uitgaande van het lage tarief komt deze kamer neer op 59,67 euro per vierkante meter. Voordeel: je kunt hier zonder problemen een tweepersoonsbed en kledingkast kwijt.

Foto’s via Kamernet.nl

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt