Delftse verenigingen: ‘Volg de coronaregels’

Delftse studenten- studentensport en studieverenigingen roepen studenten op om zich aan de corona-maatregelen te houden.

De OWee werd dit jaar georganiseerd volgens RIVM-richtlijnen. (Foto: Marjolein van der Veldt)

De brief met deze oproep is verspreid onder studentenverenigingen en afgelopen vrijdag verstuurd naar deelnemers van de OWee, de introductieweek voor nieuwe studenten in Delft.

“In andere steden hebben we gezien dat kleine feesten en borrels al enorme brandhaarden kunnen veroorzaken. Zo’n lokale uitbraak kan voor jou misschien niet gevaarlijk voelen, maar voor anderen in jouw directe omgeving kan dit heel gevaarlijk zijn”, schrijven de verenigingen.

Digitale kennismakingstijd
De brief is ondertekend door 33 verenigingen. Deze week staat er bij een handjevol grote gezelligsheidsverenigingen de jaarlijkse kennismakingstijd (KMT) voor eerstejaars op de planning. De meeste verenigingen – zoals het Delftsch Studenten Corps (DSC), de Delftsche Studenten Bond, Virgiel en Sint Jansburg – hebben gekozen voor een digitale en afgeslankte versie van de KMT.

In de periode na de KMT organiseren zij ook activiteiten voor eerstejaars, waarvan een deel fysiek zal zijn. Op eerdere vragen van Delta over hoe ze die periode willen invullen volgens RIVM-richtlijnen, gingen de benaderde verenigingen niet in.

Vorige week vrijdag deelde de politie nog flinke boetes uit vanwege een feest dat werd gehouden in twee studentenhuizen aan de Coenderstraat in Delft. Eén van de betrokken panden is van het is van het DSC, dat de brief ook ondertekende.