Boetes uitgedeeld voor studenten feest in DSC-pand

In meerdere panden aan de Coenderstraat is afgelopen vrijdag een studentenfeest gegeven. Er waren zo’n honderdbezoekers aanwezig. De politie heeft boetes uitgedeeld.

DSC heeft meerdere panden aan de Coenderstraat. (Foto: Google Maps)

De politie heeft afgelopen vrijdagavond een feest beëindigd dat werd gehouden in twee studentenhuizen aan de Coenderstraat in Delft. Op het feest waren zo’n honderd mensen aanwezig. Geen van de bezoekers hield zich aan de coronamaatregelen. Agenten hebben samen met de afdeling Vergunningen Toezicht en Handhaving van de gemeente Delft boetes uitgedeeld ter hoogte van 390 euro.

Ook heeft de politie boetes uitgedeeld voor het veroorzaken van geluidsoverlast. Eén van de panden waar het feest werd gehouden, is van het Delfts Studenten Corps (DSC). De vereniging heeft in totaal twee huizen in de Coenderstraat.

‘Boos en teleurgesteld’
Eerder deze maand heeft burgemeester Marja van Bijsterveldt een brief geschreven waarin zij Delftse studenten oproept geen huisfeesten te geven. Zij laat nu samen met als rector magnificus Tim van der Hagen weten ‘boos en teleurgesteld’ te zijn. Beiden hebben steeds ‘goed overleg’ gehad met de voorzitters van de studentenverenigingen over de OWee en de kennismakingstijd (KMT), schrijven ze in een persbericht. Ze hebben de senaat, het bestuur van DSC, gevraagd om strenge sancties.

Dat is inmiddels gebeurd, maar om wat voor sancties het precies gaat is niet duidelijk. In een reactie op haar website laat de vereniging weten te betreuren dat ‘in deze tijd, waarin iedereen samen sterk moet staan om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, leden van het DSC een feest hebben georganiseerd’.

De senaat heeft alle betrokken leden verzocht om veertien dagen in thuisquarantaine te gaan, om zich bij vermoeden van klachten te laten testen en om eventuele besmettingen door te geven aan zowel de senaat als aan de organisatoren van het feest.