Is de TU Delft veranderd in een spookcampus?

Vrijdag 13 maart 2020 is de eerste dag dat Delftse studenten wegens corona niet naar colleges en tentamens kunnen. Het onderwijs op de campus ligt stil. Hoe ziet dat eruit?

(Foto's: Marjolein van der Veldt)

De redactie van Delta bevindt zich in de TU Delft Library. Die is vandaag leeg. Het is rustig zonder blokkende studenten in de grote zaal of lezingen in de ruimtes eromheen. De Coffee Star is nog wel open. “Maar dat kan ieder moment veranderen”, vertelt de dienstdoende barista ons. Ze heeft gelijk, rond 12.00 uur sluit deze locatie de deuren.

Library.jpg

Hoewel de campus lijkt uitgestorven, is dat niet helemaal waar. De bussen rijden volgens dienstregeling en er zijn genoeg studenten die toch proberen de gesloten gebouwen binnen te komen. “Vanochtend heb ik ongeveer vijftig studenten aan de deur gehad”, vertelt een beveiligingsmedewerker van de Library.

LibraryGesloten.jpg

Waar gaan deze studenten dan naartoe? We steken de Mekelweg over richting de faculteit 3mE. Want ondanks dat de TU donderdagavond liet weten dat al het fysieke onderwijs tot en met 31 maart is opgeschort, is het hier een komen en gaan van studenten.

3mEFietsen.jpg

In het grote gebouw is het makkelijk verdwijnen, al zijn niet alle ruimtes toegankelijk. De studenten die wij treffen, werken veelal in kleine groepjes aan projecttafels.

3mEWorkinProgress.jpg

Op de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica is het beduidend rustiger. De ‘grootste samensmelting’ vindt plaats bij de mobiele koffiebar.

EWICoffeeStar.jpg

Via het gesloten sportcentrum X lopen we richting de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. In de normaal overvolle fietsenrekken is vandaag genoeg plek.

CITGFietsen.jpg

Omdat we op social media veel foto’s van lege supermarktschappen zien, besluiten we richting Spar University te lopen. Vergeleken bij lege schappen door hamsteraars in andere delen van Delft, lijkt dit een oase. Volle schappen en geen rij voor de kassa. Is het soms een fata morgana?

Spar_0.jpg

Het duurt tot de faculteit Technische Natuurkunde voordat we zien welk effect de nieuwe maatregelen hebben. We lopen door lege gangen en treffen alleen maar lege onderwijszalen.

TNWCollegezaal.jpg

Omdat onderwijsgebouw Pulse gesloten is, verwachten we enige drukte bij de naastgelegen faculteit Industrieel Ontwerpen. Dat valt mee, op een paar studenten en medewerkers na is het rustig. Wel is het restaurant geopend.

IO.jpg

Bij Bouwkunde zien we eenzelfde beeld, al geeft een bijna lege maquettehal een raar gevoel. Ook hier gaat een enkele student stug door en serveert het restaurant een warme hap.

Bouwkunde.jpg

Hoe anders is het als we rond lunchtijd de Aula bereiken. Lunchen is op dat moment nog mogelijk, al is het assortiment beperkt. “Houd er rekening mee dat het maandag anders is”, waarschuwt een medewerker van Cirfood. Maar anders is het al, want hier mogen maximaal honderd personen tegelijkertijd aanwezig zijn. Bij beide in- en uitgangen monitoren TU-medewerkers de bezoekersstroom.

IMG_20200313_111808.jpg

Na onze lunch lopen we naar boven, want om klokslag half een vindt er ‘gewoon’ een promotie plaats. Lisanne Douma (CITG) promoveert op ‘The elastic anisotropy and mechanical behaviour of the Whitby Mudstone.

Promotie.jpg

Eenmaal buiten zien we bijna dat de zon schijnt en de lente zich aandient. We waren het bijna vergeten. Het valt rector magnificus Tim van der Hagen wel op.

Tweettim.JPG

Intussen zijn er genoeg studenten die een tijdelijke studieplek hebben gevonden, zoals student technische natuurkunde Violinde.

IMG-20200313-WA0016_0.jpg

En wat dacht je van de werkplek van bouwkundestudent Aditya? Wat een uitzicht.

Screenshot_20200313-114603_0.jpg

Op dit moment werkt het TU-crisisteam aan de verdere invulling van de afgekondigde maatregelen. Per faculteit bekijken ze welke acties nodig zijn om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. We proberen je daarvan zo goed mogelijk op de hoogte te houden via ons liveblog.

• Raadpleeg voor meer informatie de veelgestelde vragen op de website van de TU Delft. Staat jouw vraag hier niet tussen? Bel dan het algemene TU telefoonnummer 015 278 9111. Bij specifieke vragen in relatie tot je werk of studie en het coronavirus, kun je ook terecht bij je leidinggevende of bij de faculteitssecretaris van je faculteit.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl