Commotie om cameratorens

De komst van acht cameratorens op de campus gaat niet ongemerkt voorbij. Stip en D66 hebben bedenkingen en online wordt opgeroepen de camera’s te verwijderen.

Campusbezoekers worden vanaf zes meter hoogte gefilmd. Dit is het beeld dat de centralist in de meldkamer ziet. (Foto: TU Delft)

Vorige week maakte de TU Delft bekend welke maatregelen zijn getroffen om de campus coronaproof te maken. De meest opvallende was het in de gaten houden van drukke plekken met speciaal daarvoor geïnstalleerde camera’s.

Voer voor debat
De maatregel is voer voor debat. Zo riep JOVD Delft, een liberale jongerenorganisatie die is gelieerd aan de VVD, in een open brief het college van bestuur (cvb) op de camera’s te verwijderen. Ook vraagt ze het cvb om uitgebreider te onderbouwen waarom de camera’s ‘absoluut noodzakelijk worden geacht en volgens welke criteria de evaluatie zal plaatsvinden’.

Ook gemeenteraadspartijen Stip en D66 hebben hun bedenkingen bij de maatregel en stelden het gemeentebestuur schriftelijke vragen over de geplaatste camera’s. “We willen onder andere weten welke rol de gemeente hierin heeft (gehad)”, aldus Stip-raadslid Marcel Harinck.

‘Ernstige inbreuk op de privacy van studenten en medewerkers’

Op campusniveau uitten studenten hun zorgen op social media. Op het Instragrambericht over de camera’s ontving Delta tientallen reacties. Ook werd het honderden keren doorgestuurd. Studenten noemen de maatregel ‘walgelijk’ en ‘eng’ en vragen zich af of het in strijd is met de privacywet.

Naar aanleiding van de commotie startte werktuigbouwkundestudent Lasse Hope een petitie. “De door de TU geplaatste cameratorens maken ernstige inbreuk op de privacy van studenten en medewerkers”, schrijft hij. Hope roept studenten en medewerkers op de petitie te ondertekenen ‘zodat niemand het gevoel heeft voortdurend in de gaten te worden gehouden’.

Onduidelijkheid
Delta stuurde vervolgvragen naar een persvoorlichter van de TU Delft. Is er onderzoek gedaan voordat het besluit werd genomen, waarom is er gekozen voor camera’s en niet voor extra toezichthoudend personeel, hoeveel camera’s hangen er in totaal op de campus en waarvoor worden deze gebruikt?

Op deze vragen is nog geen antwoord gekomen. Wel liet de voorlichter weten dat een veilige campus voor iedereen het uitgangspunt is geweest. Ook ontving Delta een andere reactie dan wat de TU eerder meldde en wat in het document met veelgestelde vragen staat. De persvoorlichter zei nu dat de camera’s alleen zijn geïnstalleerd “om vroegtijdig te kunnen signaleren dat het op plekken te druk wordt om afstand te kunnen houden. We kunnen dan op tijd ingrijpen en verkeersstromen omleiden. Ze zijn niet bedoeld voor handhaving van de 1,5 meterregel.”

Wordt vervolgd.