TU installeert camera’s voor handhaving anderhalve meter

Op acht drukke plekken op de campus komen camera’s om in de gaten te houden of mensen genoeg afstand bewaren. De camera’s blijven voorlopig twee maanden hangen.

Camerabewaking op het Prometheusplein. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Nu het academische jaar voor de deur staat, wordt het weer mondjesmaat drukker op de campus. Studenten krijgen vanaf maandag een combinatie van online en fysiek onderwijs. Eerstejaars bachelor- en masterstudenten krijgen hierbij voorrang. Zij mogen in kleine groepen in bepaalde tijdvakken naar de campus komen. En dat betekent dat er niet alleen meer studenten, maar ook meer onderwijzend- en ondersteunend personeel rondloopt in en rondom TU-gebouwen.

Om de campus coronaproof te maken, heeft de universiteit afgelopen zomer extra maatregelen afgekondigd. Zo zijn gebouwen alleen toegankelijk met een campuskaart, zijn studieplekken alleen beschikbaar na advies van een studieadviseur en zijn er stoelen weggehaald in vergaderzalen en andere ruimtes.

De opvallendste maatregel? De universiteit gaat op drukke plekken met speciaal daarvoor geïnstalleerde camera’s in de gaten houden of mensen voldoende afstand van elkaar houden.

Het gaat om deze locaties:
• Parkeerplaats faculteit Bouwkunde
• Jaffalaan 9 (bij Landbergstraat)
• Tussen de C. Huygensweg en Prometheusplein
• Leeghwaterstraat (bij IO/3mE)
• Cornelis Drebbelweg
• Balthasar van der Polweg
• Kluyverweg
• Van der Maasweg

De camerabeelden worden niet opgeslagen, maar wel door een getrainde medewerker in de gaten gehouden vanuit de meldkamer van de TU.

Blijken mensen geen anderhalve meter afstand te bewaren? Dan kan de meldkamermedewerker een beveiliger inschakelen van G4S, het bedrijf dat de TU-gebouwen beveiligt. Het is aan de beveiliger om te beslissen of ingrijpen nodig is.

• In dit artikel wordt slechts een deel van de coronamaatregelen genoemd. Volgende week lees je bij Delta meer over het coronaprotocol dat de universiteit heeft opgesteld.

Afgelopen zomer hebben vijf werkgroepen gewerkt aan plannen om de TU Delft vanaf 1 september vorm te geven. Het besluit om camera’s te installeren, heeft het college van bestuur  volgens persvoorlichter Karen Collet in de zomermaanden genomen.

Herkenbaarheid voorbijgangers
Vice-rector magnificus Rob Mudde informeerde de studentenraad afgelopen woensdag over de komst van de camera’s. “Het is strikt voor het bewaken van de drukte. De camera’s hangen op een hoogte van ongeveer zeven meter, wat als positief effect heeft dat gezichtsherkenning beperkt is”, zei Mudde.

Volgens de universiteit ziet de meldkamermedewerker de campus in vogelperspectief, waardoor vooral kruinen van mensen zichtbaar zijn. Maar dat gezichtsherkenning beperkt is, betekent niet dat het helemaal niet mogelijk is. In een FAQ over de camera’s schrijft de TU dat ondanks de hoogte van de camera’s gezichten herkenbaar in beeld komen.

Het is de bedoeling dat de camera’s twee maanden blijven hangen. “Daarna gaan we evalueren”, aldus Mudde tijdens het overleg met de studentenraad.

De universiteit hoopt in die periode permanente oplossingen te vinden voor eventuele knelpunten, waardoor de camera’s op den duur niet meer nodig zijn. Collet: “Het is niet het uitgangspunt dat de camera’s blijven hangen.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl