Coming Out Day: ‘Je hoeft niet in één keer voor iedereen uit de kast te komen’

In het kader van Coming Out Day vertellen twee TU-studenten en een docent over hun coming out en het belang om zichtbaar te zijn en in gesprek te gaan met elkaar.

(Foto: Jiroe / Unsplash)

Op de jaarlijkse wereldwijde Coming Out Day op 11 oktober, is er extra aandacht voor het moment dat lhbtiq+’ers openlijk uitkomen voor hun seksuele geaardheid of genderidentiteit.

In Delft organiseren Outsite, DWH en True U verschillende activiteiten. Met als thema ‘Coming Out: It’s not black and white’ is er dit keer extra aandacht voor acceptatie van lhbtiq+’ers in minderheidsgroepen. Om de zichtbaarheid en acceptatie op de TU Delft te vergroten, vertellen studenten Eva Pelk en Musy Ayoub en docent Cecile Kalis over hun coming out.

(Foto: Eva Pelk)
Eva Pelk (21 jaar, industrieel ontwerpen)

“Uit de kast komen als biseksueel was vrij makkelijk. Op mijn zestiende vond ik een meisje leuk en dat vertelde ik de dag erna aan mijn beste vriendin. Mijn moeder kwam er vervolgens achter toen we met een groepje vrienden gingen barbecueën. Voor haar leek het een willekeurige groep mensen, dus vroeg ze waar we elkaar van kenden. ‘Nou, dit is de groep met de gays’, zei ik. Ze moest even aan het idee wennen, omdat ik daarvoor alleen vriendjes had.

Mijn coming out als non-binair was en is moeilijker. Veel mensen kennen het begrip niet, je bent geen vrouw, maar ook geen man. Ook ik zelf moest eerst ontdekken waar ik me prettig bij voelde. Dat gebeurde tijdens mijn tweede studiejaar, toen ik lid werd van Outsite. Daar leerde ik meer mensen kennen die met gender bezig zijn. Met hen deelde ik mijn gevoelens, bijvoorbeeld over het gebruik van voornaamwoorden. Veel non-binaire personen gebruiken hen en hun, maar dat vind ik zo onpersoonlijk klinken. Tijdens een congres hoorde ik iemand de voornaamwoorden die en diens gebruiken. Toen klikte het, daar voelde ik me comfortabel bij. Die voornaamwoorden gebruik ik nu.

In het dagelijks leven is het soms best ingewikkeld. Van welke wc maak ik gebruik of welke kleding koop ik? Op de universiteit ben ik niet echt ‘out’ als non-binair. Ik vind het moeilijk omdat ik niet weet of mensen het kennen of dat ik eerst het concept gender moet uitleggen. Je vraagt toch iets van mensen. Met het feit dat ik biseksueel ben hoeven ze zelf niets te doen maar ik wil graag dat ze me als non-binair zien en ook zo aanspreken. Ook voor mijn moeder is het nog lastig. Ze vroeg of zij mij dan niet meer haar dochter mag noemen. Maar ze probeert het wel, laatst appte ze ‘mijn kind’.

Naast Outsite ben ik lid van Groover en DSB. Ik heb het daar aan een aantal mensen verteld. Als je het uitlegt vinden ze het vaak al logischer maar niet iedereen begrijpt het. Ik vind het fijn als mensen proberen om de juiste voornaamwoorden te gebruiken en vind het absoluut niet erg als ze fouten maken.
Ik heb wel eens vervelende reacties gekregen. Iemand zei bijvoorbeeld eens ‘dat er maar twee genders zijn’ of ‘ik wil het best proberen te begrijpen, maar je moet het niet overdrijven’. Helemaal als dat mensen zijn die dicht bij je staan komt dat best hard aan.

De beste tip die ik mensen in eenzelfde situatie kan geven is om het eerst alleen aan diegenen te vertellen waar jij je prettig bij voelt. Je hoeft niet in een keer voor iedereen uit de kast te komen.”

• Lees meer over de activiteiten die Outsite, DWH en True U rondom Coming Out Day 2020 organiseren.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl