Coming Out Day: ‘Het is zo belangrijk om zichtbaar te zijn en niet bang’

In het kader van Coming Out Day vertellen twee TU-studenten en een docent over hun coming out en het belang om zichtbaar te zijn en in gesprek te gaan met elkaar.

(Foto: Jiroe / Unsplash)

Op Coming Out Day, jaarlijks op 11 oktober op meerdere plekken in de wereld gevierd, is er extra aandacht voor het moment dat LHTBQ+’ers openlijk uitkomen voor zijn, haar, hen of diens seksuele geaardheid of genderidentiteit.

In Delft organiseren Outsite, DWH en True U verschillende activiteiten. Met als thema ‘Coming Out: It’s not black and white’ is er deze editie extra aandacht voor acceptatie van LHTBQ+’ers in minderheidsgroepen. Om de zichtbaarheid en acceptatie op de TU Delft te vergroten, vertellen studenten Eva Pelk en Musy Ayoub en docent Cecile Kalis over hun coming out.

(Foto: Cécile Calis)
Cécile Calis (48, docent bouwkunde en voorzitter True U)

“Toen ik 21 was werd ik voor het eerst verliefd op een vrouw, dat was even schrikken! Ondanks dat er verder niks gebeurde, vertelde ik het mijn ouders. Ik had beter moeten weten, ze vonden het al ingewikkeld dat ik vriendjes had, maar dit was erger, iets waar je je als familie voor schaamt. Het nieuws werd dan ook gewoonweg genegeerd. Ik realiseerde me dat ik mezelf maatschappelijk gezien buiten spel ging zetten als ik er gehoor aan gaf en stopte het maar weer weg. Dat ging ook heel gemakkelijk in Delft; mannen met interesse genoeg en je kan jezelf blijkbaar goed voor de gek houden. Ik vergat het gewoon. Maar dapper was het niet. Ondertussen was ik wel heimelijk jaloers op studentes die openlijk en probleemloos, tenminste zo leek het, lesbisch konden zijn. Een onbereikbaar ideaal dacht ik toen.

Veel later, lang na het overlijden van mijn ouders ben ik opnieuw verliefd geworden op een vrouw. Ook dit keer vertelde ik het aan, dit keer, mijn man. Hij kon het, begrijpelijk, niet aan en wilde er ook niet over praten.

Maar ik wilde het niet meer wegmoffelen. Vervolgens was het nog een heel proces; lesbische films kijken, boeken lezen, lid worden van een homo-sportclub. Het gaat namelijk om zoveel meer dan puur de seksualiteit; de hele wereld waarin je bent opgevoed, je hele denkwereld, is hetero-normatief georiënteerd en staat op z’n kop. Het had me destijds en nu geholpen als ik wist dat er meer lhbtiq+collega’s waren. Maar dat past niet in de Delftse cultuur van gewoon je schouders eronder zetten en ‘gewoon’ doen. Op zich hou ik heel erg van die cultuur, maar nu merk ik pas hoe veel meer ademruimte het geeft om daarbij niet perse ‘gewoon’ te hoeven doen. Sterker nog; ik denk dat mijn ‘anders’ zijn een bijdrage kan zijn, omdat ik vanuit een ander perspectief naar de zaken kan kijken.

Om die reden ben ik lid geworden van True U; het lhbtiq+  netwerk voor medewerkers van de TU Delft. Het is zo belangrijk om zichtbaar te zijn en niet bang. Om in gesprek te gaan met elkaar. Het mooie is dat het iedereen kan ‘treffen’; studenten, medewerkers van ondersteunende diensten, docenten met een heel andere levensovertuiging dan ik; het gaat dwars door de organisatie heen. Sinds True U spreek ik zoveel meer mensen van andere faculteiten dan al die jaren ervoor; het lijkt me goed voor de cohesie op de campus en dat gun ik iedereen. Daar hoef je natuurlijk helemaal geen lhbtiq+’er voor te zijn; ik denk dat het voor ons allemaal gezonder is als diversiteit wat meer wordt gevierd en gewaardeerd, ook voor de ‘gewone’ hetero… als die al bestaat.”

• Lees meer over de activiteiten die Outsite, DWH en True U rondom Coming Out Day 2020 organiseren.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl