Opinie

[Column] Is studeren nog leuk?

Studentcolumnist Bas Rooijakkers dacht altijd dat mensen zich niet moeten aanstellen, maar hij schrok van het recente onderzoek over de mentale gezondheid van studenten.

Bas Rooijakkers: “Totdat er een nieuw kabinet aantreedt, houd ik mijn adem in.” (Foto: Sam Rentmeester)

Recent zag ik het landelijke onderzoek van de RIVM, GGD GHOR en het Trimbos-instituut over de mentale gezondheid van studenten. Het samengestelde rapport is zorgwekkend maar erg interessant, ik raad je aan om het te lezen. Kort samengevat: het gaat slecht met de mentale gezondheid van studenten. Bijna iedereen ervaart stress (97 procent), 70 procent ervaart (te) veel prestatiedruk, bijna 80 procent ervaart gevoelens van eenzaamheid, 51 procent ervaart psychische klachten zoals angst en somberheid en een kwart van de studenten heeft weleens een doodswens gehad.

Zelf vind ik altijd dat mensen zich niet zo moeten aanstellen, ik ben ook eens gestrest geweest voor een tentamen of was wat somber omdat ik mijn vakken dat kwartaal saai vond, maar ik schrok toen ik dit las. Voordat ik ging studeren hoorde ik van iedereen dat dit de mooiste tijd van mijn leven zou worden. Dit onderzoek laat zien dat het voor veel studenten het tegenovergestelde is.

Volgens het rapport heeft de pandemie zeker een rol gespeeld en ook de financiële druk die de studenten ervaren speelt een rol, 28 procent zal een schuld hebben van 40 duizend euro of meer na afstuderen. Het interessantste vind ik de conclusie dat deze knelpunten niet los kunnen worden gezien van de maatschappelijke context waarin de studenten optreden, de “ongrijpbare en heersende normen en waarden rondom prestatie en excellentie”.

‘Bedrijven vinden het leuk als je iets naast je studie hebt gedaan, toch?’

Dat laatste heb ik ook ervaren. Het voelt tegenwoordig alsof alleen je diploma halen niet meer genoeg is. Elke student aan de TU heeft na afstuderen waarschijnlijk een bestuursjaar of Dreamteam gedaan, heeft buitenlandervaring opgedaan en is nominaal door zijn studie gegaan. Althans, dat is het streven van veel studenten. Waarom? Dan ben je het complete plaatje voor bedrijven als je gaat werken. Bedrijven vinden het immers leuk als je ook iets naast je studie hebt gedaan, toch?

Ik heb inmiddels een bestuursjaar en talloze commissies achter de rug, en mijn cv is nooit een primaire reden geweest. Het speelde wel in mijn achterhoofd: je wilt niet ‘alleen’ hebben gestudeerd. Dat is op zich niet slecht, want je leert veel van extracurriculaire activiteiten. Het probleem is dat veel studenten voelen dat ze dit móeten doen in plaats van dat ze het willen doen.

Ondanks dat het blijkbaar niet goed gaat met veel studenten, heeft driekwart geen hulp of advies gekregen binnen de eigen onderwijsinstelling. De reden is dat ze psychische klachten niet zelf (h)erkennen, of dat de drempel te hoog is om hulp te zoeken vanwege psychische klachten.

Als ik in google op ‘TU Delft studenten’ is het tweede resultaat psycholoog. Mocht je een afspraak willen maken dan is de wachttijd vier tot zes weken. Met dit rapport in het achterhoofd is het tijd om die wachttijd wat te verkorten. Wat nog belangrijker is: mocht je een student zijn met psychische klachten en dit lezen, maak een afspraak!

Bas Rooijakkers is masterstudent technische natuurkunde. Hij is geboren in Brabant en heeft een aantal jaar van zijn jeugd op Curaçao gewoond. Hij houdt van hardlopen en sinds de coronapandemie wielrent hij ook. Verder is hij altijd te porren voor een koffietje of speciaal biertje.

Heb jij hulp nodig?

• Je kunt de studentpsychologen van de TU Delft bereiken via psychologen@tudelft.nl. De actuele wachttijd vind je hier, maar er is ook een dagelijks inloopspreekuur.
  • Online hebben de studentpsychologen tips en tools gepubliceerd over studeren tijdens de coronacrisis, waaronder een pagina over hoe je psychische problemen herkent.
  • Motiv biedt zelfhulpgroepen en individuele gesprekken en een student support-lijn.
  • Je kunt contact opnemen met Slachtofferhulp op 0900-0101.
  • Denk je aan zelfmoord en wil je nu contact? Bel of chat anoniem met 113
  • Maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Neem dan contact op met ‘Meldpunt Bezorgd’, via 0900 040 040 5 of de website. Deze zorg is bestemd voor mensen die in Delft wonen. Maak je je zorgen om iemand van buiten Delft? Neem dan contact op met 112 of 113.
  • X biedt online inloopsessies aan voor TU-studenten die zo nu en dan een nieuw gezicht willen zien. Elke werkdag kun je om 18.00 uur inschakelen op een online meeting. Aanmelden is niet verplicht.

Bas Rooijakkers / Columnist

Columnist Bas Rooijakkers