Opinie

[Column] Religie is een jachtgeweer

Elk jaar staat in Delta een advertentie van christelijke professoren. Zij verzoeken studenten in geestesnood bij hen te komen voor raad. Al jaren wil ik daar een vlijmscherpe column over schrijven, maar ik durf niet.

Aldo Brinkman. (Sam Rentmeester)

Gelovigen aanvallen en ze fantasten noemen is eng. Bovendien zijn professoren machtige mensen.

Laten we eens aannemen dat religies sprookjes zijn. Stel, dat Jezus niet na drie dagen de dood overwon. Dat Mohammed en Abraham niet werden ingefluisterd door hun god. Dat Shiva de Vernietiger niet op demonen jaagt en dat het vliegende spaghettimonster niet bestaat. Stel.

Is het erg als natuurwetenschappers in sprookjes geloven? Ja, want we moeten streng zijn voor onszelf. Zo vaak gooide ik dagen, weken, maanden aan meetdata weg. Zo vaak maken we spel- en rekenfouten. Zo vaak zien we iets over het hoofd. Een goede wetenschapper moet er altijd voor open staan dat hij fouten maakt. Geloof en wetenschap mengen is moeilijk. Natuurwetenschappers houden er een set strenge regels op na die we De Wetenschappelijk Methode noemen, zoals falsifieerbaarheid en reproduceerbaarheid. Terwijl geloven er hun eigen set logica op nahouden. “Ja maar, dat geloof ik zo.” Dat is een drogreden, namelijk het autoriteitsargument. Drogredenen zijn ongepast voor wetenschappers.

‘Ik vind het fundamenteel fout dat natuurwetenschappers hun kritische blik laten vertroebelen door drogredenen en sprookjes’

Hoe zou zo’n discussie over geloof binnen de TU gaan? Ik denk analoog aan die over wapens in de Verenigde Staten. Voorstanders stellen dat wapenbezit een doel dient. Bijvoorbeeld het in stand houden van wildpopulaties of persoonlijke bescherming. Met valse argumenten als ‘guns don’t kill people, people kill people.’ Zo ook dat negenjarige meisje dat vorig jaar een schietcursus deed. Ze schoot per ongelijk met een semi-automatische uzi haar instructeur dood. Ik denk dat de instructeur en het meisje niks te verwijten is. Juist de aanwezigheid van het wapen is de wortel van het kwaad.

Ik vind dat het fundamenteel fout is dat natuurwetenschappers hun kritische blik laten vertroebelen door drogredenen en sprookjes. Universiteiten moeten zich realiseren dat religie net zo gevaarlijk voor kennis kan zijn als een jachtgeweer in de handen van een negenjarig kind.

Aldo G.M. Brinkman was onderzoeker bij Chemical Engineering (Technische Natuurwetenschappen) en schrijft over het leven van een jonge wetenschapper. Lees ook zijn column ‘Studentenkamer‘.

Aldo Brinkman / Columnist