Opinie

[Column] Studentenkamer

De sleutel gaat stroef in het slot. Je wordt begroet door screensavers en klikt het licht aan. Jas over de stoel, tas naast het bureau en de computer aan.

Aldo Brinkman. (Sam Rentmeester)

Nu koffie halen. Het eerste half uur blijven de ventilatoren van je computer het enige geluid in de werkkamer. Het is jouw mooie werk dat ze zo hard draaien. Voor je vorige stage moest je vooral ventielen afstellen en glazen kolven wisselen. Dat was suf. Een promovendus in deze groep schrijft een simulator en jij mag hem helpen. Hoe gaaf!

Voor de lunch overleg met je begeleider. Eerst was je nogal geïntimideerd dat je niet zo goed kon programmeren. Je hebt jezelf alles geleerd, maar nu blijkt dat iedereen op de vakgroep zo begonnen is. Waar je niet aan kan wennen, is dat ze met zoveel aandacht naar je luisteren. En vragen stellen. Waar je dan soms het antwoord op weet. En zij niet.

Het hele lab voelt als familie en jullie zijn de jongste telgen

Niet dat jij slimmer bent, integendeel, maar het geeft een gevoel van… nut. Jij, kleine, nietige student, hebt nut in het grote geheel van dit onderzoek. Met de lunch gaan de andere vijf studenten, wat promovendi en jij, samen naar de kantine. Het is altijd leuk om Rodriguez geplaagd zien worden door Sarah. Hij klaagt over de pinautomaten, zij stuurt hem de verkeerde rij in, hij weer op de bovenste kast. Jullie denken dat ze elkaar leuk vinden.

Het lunchritueel eindigt bij het ‘illegale’ espresso-apparaat van Paul. Om vier uur de dagelijkse procrastinatie. Iemand zegt: “What the movie?” Drie bureaustoelen rollen. “Narnia, LOTR, nee The Golden Compass. Yes!” “Land before time? Moeilijk, volgende.” Twee studenten stoppen altijd om vijf uur, de anderen blijven plakken.

Gelukkig zijn er noodnoodles. Het hele lab voelt als familie en jullie zijn de jongste telgen. Allemaal deel van hetzelfde avontuur. Dit wil je de rest van je leven blijven doen. Jij wilt later ook zo’n gave kamergenoot als Paul. Ook een eigen, illegale espressostokerij. Een eigen workstation en in het weekend bierproeven met je prof. Je hoopt dat je volgende stage ook zo cool is.

Aldo G.M. Brinkman is promovendus bij de onderzoeksgroep organic materials & interfaces (OMI) bij chemical engineering (Technische Natuurwetenschappen) en blogger bij de Scheikundejongens. Lees ook zijn column ‘What would Don Draper do?‘.

Aldo Brinkman / Columnist