Opinie

[Column] Geen klokkenluider

Een vriendin vertelde me een raar verhaal. Ze is promovenda en komt van origine niet uit Nederland. Recent deed ze mee aan een internationaal onderzoek waarin wordt gekeken hoe goed elke universiteit voor haar internationale gasten zorgt.

Aldo Brinkman. (Sam Rentmeester)

De uitkomst lijkt mij interessant, want zelfs als autochtoon zie ik veel ruimte voor verbetering. Waarom is er bijvoorbeeld zo weinig hulp bij het invullen van papierwerk? Waarom spreken zo weinig medewerkers van universiteiten fatsoenlijk Engels? En waarom heeft de Nederlandse overheid er geen prioriteit van gemaakt om highly skilled immigrants na hun promotieonderzoek hier te houden?

Helaas zullen we nooit weten hoe goed de universiteit voor mijn internationale vriendin zorgt, omdat ze de vragenlijst niet eerlijk in mocht vullen. Ze moest namelijk eerst op training van haar universiteit. Doel was het bevorderen van het imago van die universiteit.

Nu zou ik als een Trouw-journalist die een sharia-driehoek heeft ontdekt ‘Uni zet aan tot liegen’ kunnen verkondigen, maar ik weet te weinig. Dus ik vraag mijn vriendin of ze wil praten met een journalist van haar universiteitskrant. “Ik weet niet of ik er wel over mag praten.” En zo loopt dat spoor dood.

Elke universiteit moet ethisch en moreel gedag stimuleren

Ik weet niet genoeg om uit te zoeken wat hier echt aan de hand is, maar als het waar is wat mijn vriendin zegt, stimuleert die universiteit fraude met onderzoeksresultaten. Of dat onderzoek nou wetenschappelijk, sociaal-economisch, of onbelangrijk is, maakt niet uit: elke universiteit moet ethisch en moreel gedag stimuleren.

Wat te doen? Ikzelf krijg niets meer te horen, de journalist aan wie ik het doorspeelde kreeg ook nul op het rekest, en ook een nauwe collega van mijn vriendin kan me niet verder helpen. Een ervaren journalist zou zeggen: ach joh, je moest eens weten hoe vaak ik dat tegenkom en misschien zelfs: laat het gaan. Ik heb te weinig om een punt te maken maar ik weet te veel om het te laten liggen. Dus dan maar deze oproep: weet je hier meer van? Neem contact op met je onafhankelijke universiteitskrant. Misschien dat dit kwaliteitsonderzoek dan ook met kwaliteit onderzocht wordt.

Aldo G.M. Brinkman was onderzoeker bij Chemical Engineering (Technische Natuurwetenschappen) en schrijft over het leven van een jonge wetenschapper. Lees ook zijn column ‘Religie is een jachtgeweer

Aldo Brinkman / Columnist