Opinie

[Brief] Tweet mag er niet ‘doorheen glippen’

‘Snelheid moet niet boven zorgvuldigheid gaan’, schrijft Adrie Kooijman in deze brief aan de hoofdredacteur.

Beste Saskia,

Een ondoordachte tweet… ik kan niet nalaten om te reageren.

Eerste impuls is: kan gebeuren, excuses aanbieden en weer door.

Na enig nadenken: een ondoordachte tweet mag er juist niet ‘doorheen glippen’. Niet door (de hoofdredacteur van) een journalistiek platform van de TU Delft (of enig ander instituut).

Journalisten moeten zich juist in deze tijd van gewone burgers en trollen onderscheiden door niet vanuit de onderbuik ondoordachte reacties de wereld in te slingeren. Door impulsief en ondoordacht dingen te schrijven in (min of meer) officiële media diskwalificeren journalisten zich en krijgt ‘het volk’ gelijk als ze Facebook als hun belangrijke nieuwsbron zien naast de ‘fake’ media.

Meer dan tien jaar geleden kreeg ik al het advies om voordat ik op de ‘zend’ knop druk mijn e-mails nog even rustig door te lezen, het scheelt sowieso type (en tegenwoordig autocorrectie) fouten, maar kan zo maar ruzie voorkomen doordat ik dingen die verkeerd uitgelegd kunnen worden kan nuanceren.

Let wel: het is geen verwijt aan jou persoonlijk, maar ik zie vergelijkbare dingen te vaak gebeuren en ik vind dat buitengewoon zorgelijk. Snelheid moet niet boven zorgvuldigheid gaan en dat geldt niet alleen in de journalistiek! (hoe kan het nummer van de tiplijn van De Telegraaf in een landelijk NL-Alert bericht terechtkomen!?)

Met, zeker wel, vriendelijke groeten,

Adrie Kooijman

Adrie Kooijman is docent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Opinion / Our platform is open to well written and well argued opinion articles written by students and employees of TU Delft. The maximum word count is 700. Email us at delta@tudelft.nl.