Opinie

Van de hoofdredacteur: Twitterleed

Een tweetje tussendoor over het advies-Van Rijn werd zacht gezegd niet mijn finest hour bij Delta. Hij liet wel zien waar de angel zit.

"Daar ga je dan als je in een vrolijke bui je o zo belangrijke objectiviteit een klein beetje loslaat." (Foto: Sam Rentmeester)

‘Goed nieuws voor de TU Delft’ twitterde ik ongeveer een maand geleden op het Delta-account. Geregeld krijgen we verwijten dat we de TU niet zonnig genoeg neerzetten, dat de insteek van onze artikelen negatief is, dat we inzoomen op wat niet goed gaat. Zonder dat weg te willen wimpelen: deze kritiek zijn we gewend, alle media krijgen die. De negatieve bril die men ons verwijt, past onze volgers immers ook heel goed. Prima, dat houdt ons scherp. Kritiek na gejubel horen we – ook al zijn er mensen die ons juist niet onafhankelijk genoeg vinden – minder vaak. Daar ga je dan als je in een vrolijke bui je o zo belangrijke objectiviteit een klein beetje loslaat.

Wat was het goede nieuws voor de TU Delft? Mijn tweet was eigenlijk een retweet-met-reactie van onze collega’s van Folia aan de Universiteit van Amsterdam. Zij hadden een staatje gepubliceerd van de miljoenen die universiteiten erop voor- of achteruit zouden gaan als het Van Rijn-advies over de herverdeling van middelen in de academie (er staat veel meer in, ik weet het) door zou gaan. Het was in één oogopslag duidelijk: de TU Delft stond als grootste ontvanger bovenaan. Goed nieuws!

tweet_VanRijn.JPG

Niet dus. Ik geef toe, het was een ondoordachte tweet en het getuigde van weinig inlevingsvermogen in universiteiten als de UvA die er op achteruit zouden gaan. Immers, als de pot geld gelijk blijft en de technische universiteiten meer krijgen, dan krijgt de rest natuurlijk minder. Dat is helemaal geen goed nieuws, zoals vele twitteraars ons duidelijk maakten.

tweet_VanRijn2.JPG

Burn-out

Zonder iemand anders voor mijn fout te willen laten opdraaien, de tweet kwam niet uit de lucht vallen. Zou het iets te maken hebben met de onophoudelijke pleidooien voor meer geld die de technische universiteiten al jaren houden en die iedereen hier inmiddels tussen de oren zit? Sinds mensenheugenis lobbyen ze – op zichzelf, in 3TU- en later 4TU-verband – voor meer geld. Google maar eens op: “technische universiteiten” noodklok. De pleidooien voor meer geld voor de TU’s en de tegengeluiden van de algemene universiteiten zijn verre van nieuw.

Dat neemt niet weg dat dit deel van het advies van de commissie-Van Rijn een doordachtere reactie verdient. Kort op de gewraakte tweet kwam de TU Delft to the rescue met haar officiële reactie en konden we de twitter-actie een beetje goedmaken met het bericht ‘Waarom meer geld voor de TU niet alleen maar goed nieuws is’. Dat was een artikel met hoor- en wederhoor, met evenwicht, zoals we dat altijd proberen te doen.

Intussen gaat de discussie over het rapport van Van Rijn door, horen we weer over het chagrijn van de algemene universiteiten tegenover de technische, schermen die laatste met de arbeidsmarkt, met de economie, maar ook met geëxplodeerde studentenaantallen, personeelstekorten en toenemende werkdruk. Daarvan zien we van dichtbij de negatieve gevolgen. Burn-out bijvoorbeeld. Dat gaat ons ook aan het hart en dan is meer geld is natúúrlijk fijn. Maar er is veel meer te zeggen over het advies-Van Rijn en over de bekostiging van universiteiten. Daar zullen we over blijven berichten, zeer doordacht en met veel inlevingsvermogen.

Reageren? Je vindt mijn mailadres iets verder naar beneden.

Lees ook deze reactie op dit artikel.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl