Opinie

[Brief] ‘Schandelijke discriminatie van Pastafari-promovendus’

Lezer Ron Schaap reageert met deze ingezonden brief op berichtgeving rondom hoofddoeken en pastafari.

TU-promovendus Michael Afanasyev aan wie briefschrijver Ron Schaap refereert stond ook in de Volkskrant, met een foto uit zijn Israëlische paspoort. Daarop draagt hij een vergiet op zijn hoofd.

Het is vreemd gesteld met de Rechten van de Mens in ons land. We lezen in het Algemeen Dagblad van 21 november achtereenvolgens over een islamitische vrouw die een hoofddoekje mag dragen tijdens haar werk op het politiebureau van Rotterdam, hoewel de eigen regels van de politie religieuze uitingen bij het politie uniform expliciet verbieden en de scheiding van kerk en staat het bovendien onwenselijk maakt.

Echter, een promovendus die in het spaghettimonster gelooft, mag zich niet eens eenmalig volgens zijn geloof uitdossen tijdens zijn promotie aan de Technische Universiteit Delft, vertelt een ander, kleiner nieuws bericht in deze AD. Dit terwijl andere promovendi zich kennelijk wel anders dan in een rokkostuum hebben uitgedost met een beroep op religie of militaire status.

Dat is evident schandelijke discriminatie van de Pastafari-promovendus. Maar ach, we weten allemaal dat bekende politici en andere vip’s in het verleden zelfs mochten promoveren aan de TU Delft of aan een andere Nederlandse universiteit zonder daarvoor een wetenschappelijke prestatie te hebben geleverd. Kortom, promoveren heeft steeds minder met wetenschap maar steeds meer met prestige en politiek bedrijven te maken.

Ik hoop van harte dat nadat de betreffende Rastafarus is gepromoveerd, hij en zijn geloofsgenoten ook bij de politie gaan werken en daar met een vergiet op het hoofd hun rechten opeisen, zonder concessies te doen.

Ik zeg, ‘gelijke monniken, gelijke kappen’.

Ron Schaap, Leiden

Wil je reageren? Mail naar delta@tudelft.nl.